اداره جذب دانشجو

اداره جذب و پذیرش دانشگاه به عنوان دروازه ارتباطی اولیه متقاضیان با دانشگاه شناخته می ­شود. داوطلبان می ­توانند از طریق این اداره درباره فرآیند جذب و پذیرش دانشگاه کسب اطلاع نموده و اقدامات لازم را انجام دهند.

مهمترین وظایف اداره جذب دانشجو

فراخوان

اعلام فراخوان­ های پذیرش به تمامی کشورهای هدف.

جمع آوری پرونده

جمع ­آوری پرونده­ های متقاضیان از طریق سامانه ­های مربوطه و تدوین آن­ها جهت ارسال به مبادی ذیربط.

جمع بندی و ارزیابی

جمع­ بندی ارزیابی ­ها و اعلام نتایج به داوطلبان پذیرش در دانشگاه.

پذیرش

انجام تمامی امور مربوط به پذیرش دانشجویان از زمان شروع زمان فراخوان، طی مراحل جذب، پذیرش دانشجو و انجام امور کنسولی مربوط به ورود آن­ها.

تذکر اول

رشته های « فلسفه و کلام اسلامی » و « ادیان و عرفان »، از رشته های زیرمجموعه الهیات و معارف اسلامی محسوب می شوند.

تذکر دوم

تمامی دروس، امتحانات و پایان نامه در طول دوره تحصیلی به زبان فارسی ارائه می شود و دانشجویانی که با زبان فارسی آشنایی ندارند، می بایست طبق تقویم زمانی، جهت آغاز دوره زبان فارسی در دانشگاه حاضر شوند.

  • دارای مدرک کارشناسی (لیسانس) (تحصیلات 16 ساله یا تحصیلات عالی 4 ساله) از دانشگاه های مورد تأیید در کشور متبوع متقاضی؛
  • توجه: اگر داوطلب در شرف فارغ التحصیلی از دوره فوق باشد، با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه، ثبت نام وی بلامانع است.
  • حداکثر سن 28 سال؛
  • توجه: در صورتی که متقاضی دارای حداقل یکی از شرایط زیر باشد، حداکثر سن مجاز 32 سال در نظر گرفته خواهدشد:
  • حافظ حداقل 20 جزء قرآن کریم؛
  • تألیف یا ترجمه حداقل 2 کتاب علمی؛
  • تألیف حداقل 2 مقاله علمی پژوهشی معتبر؛
  • دارا بودن مدرک سطح یک تحصیلات حوزوی یا بالاتر.
  • تجرد (امکان پذیرش دانشجویان متأهل وجود دارد؛ ولی دانشگاه تعهدی برای ارائه امکانات خوابگاهی متأهلی ندارد و صرفاً شرایط اسکان دانشجو را فراهم خواهدکرد.)؛
  • هوش بالا و اصالت خانوادگی؛
  • سلامت روحی و جسمی؛
  • «تطبیق حداکثری رشته تحصیلی کارشناسی با رشته انتخابی در کارشناسی ارشد»، «داشتن حسن شهرت خانوادگی»، «آشنایی با روخوانی و روانخوانی قرآن کریم» و «التزام به احکام دینی» طبعاً سبب اولویت در پذیرش می شود؛
  • نداشتن سابقه تحصیل به صورت بورسیه در مقطع مشابه (کارشناسی ارشد) در دانشگاه های ایران.

پذیرش دانشجویان بر اساس مدارک ایشان (سوابق علمی، فرهنگی و اجتماعی و امتیاز نهایی) و به دو حالت انجام می شود: بر اساس آن تسهیلات متنوعی به شرح ذیل ارائه می گردد:

  • پذیرش به صورت بورسیه
  • براساس آن، دانشجویان بورسیه از تسهیلات زیر بدون پرداخت هیچ­گونه هزینه ای برخوردار خواهندشد:
  • امکان اسکان رایگان در خوابگاه به مدت 24 ماه (چهار نیمسال تحصیلی به همراه دو تعطیلات تابستان)
  • آموزش رایگان
  • تغذیه روزانه (ناهار و شام) و یا یارانه آن در صورت عدم سرو غذا
  • تسهیلات فرهنگی (از قبیل اردوهای دانشجویی، هدایای فرهنگی و ...)
  • تسهیلات ورزشی و نیز خدمات مشاوره
  • تسهیلات ویژه برای دریافت بیمه خدمات درمانی و بیمه حوادث در تمام مدت اقامت در ایران تا زمان فارغ التحصیلی
  • امکان انجام کار دانشجویی جهت کمک به دانشجو (در صورت دارا بودن مهارت لازم) و در راستای تأمین بخشی از هزینه های تحصیل
  • تسهیلات پژوهشی (کتابخانه، اینترنت رایگان و ....)
  • پذیرش بصورت آزاد
  • دانشجویان آزاد از همان تسهیلات دانشجویان بورسیه، بدون هیچ گونه تغییری برخوردار خواهندشد؛ با آن تفاوت که در ازای موارد مذکور باید هر ترم تحصیلی مبلغ 1000 دلار را پرداخت نمایند. از نظر نوع مدرک فارغ التحصیلی ارائه شده نیز هیچ گونه تفاوتی میان دانشجویان بورسیه و دانشجویان آزاد وجود ندارد.

تذکر اول

رشته پذیرفته شده پس از تصویب و اعلام به متقاضیان به هیچ وجه قابل تغییر نخواهدبود.

تذکر دوم

نسخه کامل آیین نامه تسهیلات دانشجویی - رفاهی در قسمت معاونت اداری و مالی، اداره خدمات دانشجویی قابل دریافت می باشد.

  • داوطلبان فارسی زبان
  • ثبت نام در سامانه ها :
  • اول آذر الی 30 بهمن (22 نوامبر الی 19 فوریه)
  • مراحل ارزیابی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه :
  • اول اسفند الی اول مرداد (20 فوریه الی 23 جولای)
  • ورود دانشجو به دانشگاه :
  • اول شهریور الی 10 شهریور (23 آگوست الی 1 سپتامبر)
  • داوطلبان غیر فارسی زبان
  • ثبت نام در سامانه ها :
  • اول فروردین الی 31 تیر (21 مارس الی 22 جولای)
  • مراحل ارزیابی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه :
  • اول مرداد الی اول آذر (23 جولای الی 22 نوامبر)
  • ورود دانشجو به دانشگاه :
  • 10 آذر الی 20 آذر ( اول دسامبر الی 11 دسامبر)

تذکر اول

جهت حفظ نظم آموزشی دانشگاه، زمان بندی فوق الذکر تحت هیچ شرایطی قابل تمدید نمی باشد. بدیهی است در صورت مراجعه دانشجو پس از زمان اعلام شده، امکان پذیرش و ثبت نام وی در دانشگاه وجود ندارد.

تذکر دوم

با توجه به آن که در صورت قبولی داوطلبین، پذیرش ایشان در دانشگاه مشروط بر ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات تأییدشده توسط وزارت تحصیلات عالی کشور متبوع و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور است، به داوطلبین محترم توصیه مؤکد می گردد، از هم اکنون تدابیر لازم را درباره انجام این کار در نظر گیرند. زیرا در صورت ورود به دانشگاه بدون مدارک تأیید شده امکان پذیرش و ثبت نام آموزشی وی در دانشگاه وجود ندارد.

 

  • به تازگی فارغ­ التحصیل شده ­ام و مدرک خود را از دانشگاه دریافت نکرده ­ام. می­توانم ثبت ­نام کنم؟

با ارائه گواهی رسمی از سوی دانشگاه دوره کارشناسی مبنی بر فارغ ­التحصیلی داوطلب، ثبت­ نام بلامانع است. البته ارائه مدارک اصلی که به تأیید وزارت علوم و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع رسیده باشد، الزامی است.
  • رشته دوره کارشناسی با رشته ه­ایی که می خواهم ثبت­ نام کنم، متفاوت است، می ­توانم ثبت ­نام کنم؟

ثبت­ نام بلامانع است. ولی بدیهی است نزدیک بودن رشته دوره کارشناسی با رشته مورد درخواست، احتمال پذیرش را افزایش می­ دهد.
  • در حال حاضر پاسپورت ندارم. می­توانم ثبت­ نام کنم؟

بدون ارائه پاسپورت، امکان ثبت ­نام وجود ندارد. در اسرع وقت برای دریافت پاسپورت در کشور خود اقدام کنید. در زمان دریافت پاسپورت، اگر زمان ثبت­ نام به پایان نرسیده، می توانید برای ثبت نام اقدام کنید.
  • می­توان مدارک خود را به صورت ایمیلی ارسال کرد؟

خیر، تمامی مراحل ثبت­ نام به صورت الکترونیکی است و امکان ثبت­ نام با ارسال مدارک به صورت ایمیلی وجود ندارد.
  • بدون معرف می­ توان ثبت ­نام کرد؟

بله، ثبت­ نام بدون معرف بلامانع است.
  • ثبت ­نام خود را کامل نکردم، آیا پرونده من ارزیابی می­ شود؟

خیر، پرونده تمامی دانشجویانی که ثبت ­نام خود را کامل نکرده ­اند، وارد مرحله ارزیابی نمی­ شود.
  • نتایج را چه زمانی اعلام می­کنید؟

طبق تقویم زمانی، نتایج حداکثر در زمان اعلام شده اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت امکان، دانشگاه نتایج را سریعتر از زمان اعلام شده و از طریق راه­های  رسمی (سایت دانشگاه و …) اعلام خواهدنمود. اکیداً به داوطلبان توصیه می شود در این مدت با اداره جذب و پذیرش دانشجو از طریق « راه های ارتباطی » در ارتباط باشند.
  • برای ثبت­ نام چه مدارکی نیاز است؟

مدارک مورد نیاز عبارتند از: تصویر پاسپورت، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر ریزنمرات، فیلم معرفی داوطلب و سایر مدارک.
  • در ویدئو معرفی، چه اطلاعاتی ارائه کنیم؟

ویدئو باید حاوی اطلاعات زیر باشد:
  • معرفی داوطلب
  • قرائت و روخوانی چند سطر از قرآن کریم به صورت تصادفی
  • بیان سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی
  • بیان سوابق فرهنگی، ورزشی و اجتماعی
  • در حال حاضر مدارک خود را تأیید نکردم. می توانم ثبت نام کنم؟

ثبت­ نام و ارائه درخواست به دانشگاه با مدارک اصلی که از سوی دانشگاه به صورت رسمی صادر شده و هنوز تأیید نشده، بلامانع است. اما حضور در دانشگاه و ثبت ­نام صرفاً با مدارک تأیید شده امکان­ پذیر خواهدبود.
در راهنمای جامع ثبت ­نام که در بخش «مراحل ثبت ­نام» بارگذاری شده و قابل دریافت است، تمام جزئیات و راهنمای کامل ثبت نام ارائه شده است. در صورتی که با مراجعه به آن راهنما، نتوانستید مشکل خود را برطرف نمائید، از طریق راه ­های اشاره شده در قسمت «راه­ های ارتباطی»، مشکل خود را با واحد جذب و پذیرش مطرح نمائید و پاسخ خود را دریافت کنید.
  • زمان دوره تحصیلی چقدر خواهدبود؟

طول دوره تحصیلی  معمولاً به مدت چهار نیمسال تحصیلی است و تسهیلات دانشگاه نیز به مدت 24 ماه (چهار نیمسال تحصیلی به همراه دو تعطیلات تابستان) ارائه می­ شود. ضمناً دانشجویانی که با زبان فارسی آشنایی ندارند باید طبق تقویم زمانی اعلام شده جهت گذراندن دوره زبان فارسی خود در دانشگاه حاضر شوند.
  • از نتایج چگونه اطلاع پیدا کنیم؟

نتایج به صورت رسمی در سایت دانشگاه منتشر خواهدشد. هم­چنین داوطلبان می­توانند از راه­ های اشاره­ شده در قسمت «راه­ های ارتباطی»، نتایج را از واحد جذب و پذیرش جویا شوند.

 

مراحل ثبت نام

  • توصیه می شود داوطلبان پس از آماده کردن کلیه اطلاعات و مدارک لازم، نسبت به ورود به سامانه های فوق الذکر و ثبت نام اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز عبارتند از: تصویر پاسپورت، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر ریزنمرات، فیلم معرفی داوطلب و سایر مدارک. مدارک حتما به صورت اسکن شده و با کیفیت بالا باشد. در غیر این صورت، پرونده وارد مرحله ارزیابی نمی شود.
  • متقاضیان می بایست پس از انجام موفقیت آمیز دو ثبت نام فوق الذکر (دریافت کد رهگیری) منتظر اطلاع رسانی دانشگاه باشند.
  • راهنمای جامع ثبت نام متقاضیان در سامانه های فوق الذکر در لینک زیر قابل دریافت است. اکیداً توصیه می شود متقاضیان قبل از اقدام به ثبت نام، راهنمای ثبت نام را مطالعه فرمایند.

مرحله اول

متقاضیان با مراجعه به سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران به نشانی http://saorg.ir:8081، در آن ثبت‌نام نموده و تصاویر اسکن شده مدارک لازم را بارگذاری نمایند. پس از طی مراحل ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، متقاضی باید آن را نزد خود نگه داشته و در اختیار دانشگاه قرار دهد (بند ذیل: بخش 2). متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام حتماً گزینه (24-دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت) را به عنوان «دانشگاه مورد درخواست» انتخاب نمایند.

مرحله دوم

داوطلبان باید پس از انجام بند فوق (بخش 1) و دریافت کد رهگیری، با مراجعه به سامانه های دانشگاه به نشانی admission.abu.ac.ir (مرحله اول) و ams.abu.ac.ir (مرحله دوم) نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. در نهایت و پس از طی مراحل ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، کد مذکور را جهت اطلاع رسانی های بعدی نزد خود نگهدارند.

شماره تمارس

22449240 21 (98+)

کانال تلگرام

ABU_Admission@

ایمیل

admission@abu.ac.ir

شماره ما در واتس اپ

9101915801 98+

آیدی ما در پیام رسان تلگرام

ABUadmission@

بازدیدها: 414