اداره جذب و پذیرش دانشجو

اداره جذب و پذیرش دانشجو

معرفی

اداره جذب و پذيرش دانشگاه به عنوان دروازه ارتباطي اوليه متقاضيان با دانشگاه شناخته مي ­شود. داوطلبان مي ­توانند از طريق اين اداره درباره فرآيند جذب و پذيرش دانشگاه كسب اطلاع نموده و اقدامات لازم را انجام دهند. اهم وظايف اين اداره عبارتند از:

  • انجام تمامي امور مربوط به پذيرش دانشجويان از زمان شروع زمان فراخوان، طي مراحل جذب، پذيرش دانشجو و انجام امور كنسولي مربوط به ورود آن­ها

  • اعلام فراخوان­ ها پذيرش به تمامي كشورهاي هدف

  • جمع ­آوري پرونده­ هاي متقاضيان از طريق سامانه ­هاي مربوطه و تدوين آن­ها جهت ارسال به مبادي ذيربط

  • جمع­ بندي ارزيابي ­ها و اعلام نتايج

رشته های مورد پذیرش

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

  • حقوق خصوصی
  • حقوق جزا و جرم­ شناسی
  • زبان و ادبیات فارسی

دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری

  • روابط بین الملل
  • اقتصاد اسلامی
  • مدیریت بازرگانی

دانشکده علوم اسلامی

  • تاریخ اسلام
  • فلسفه و کلام اسلامی
  • عرفان اسلامی

توجه: رشته های «فلسفه و کلام اسلامی» و «عرفان اسلامی»، از رشته های زیرمجموعه الهیات و معارف اسلامی محسوب می شوند.

توجه: محل تحصیل دانشجویان رشته های دانشکده علوم اسلامی در قم و سایر رشته ها در تهران است. البته مدرک دانش آموختگی تمامی رشته ها به صورت یکسان و از سوی دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السّلام)   تهران صادر می شود. عناوین دروس و سرفصل های آن ها در قسمت معاونت آموزشی و پژوهشی قابل دریافت می باشد.

توجه: تمامی دروس، امتحانات و پایان نامه در طول دوره تحصیلی به زبان فارسی ارائه می شود و دانشجویانی که با زبان فارسی آشنایی ندارند، می بایست طبق تقویم زمانی، جهت آغاز دوره زبان فارسی در دانشگاه حاضر شوند.

شرایط عمومی جذب و پذیرش

1- دارای مدرک کارشناسی (لیسانس) (تحصیلات 16 ساله یا تحصیلات عالی 4 ساله) از دانشگاه های مورد تأیید در کشور متبوع متقاضی

توجه: اگر داوطلب در شرف فارغ التحصیلی از دوره فوق باشد، با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه، ثبت نام وی بلامانع است.

2- حداکثر سن 28 سال

توجه: در صورتی که متقاضی دارای حداقل یکی از شرایط زیر باشد، حداکثر سن مجاز 32 سال در نظر گرفته خواهدشد:

  • حافظ حداقل 20 جزء قرآن کریم 
  • تألیف یا ترجمه حداقل 2 کتاب علمی 
  • تألیف حداقل 2 مقاله علمی پژوهشی معتبر 
  • دارا بودن مدرک سطح یک تحصیلات حوزوی یا بالاتر

3- تجرد (امکان پذیرش دانشجویان متأهل وجود دارد؛ ولی دانشگاه تعهدی برای ارائه امکانات خوابگاهی متأهلی ندارد و صرفاً شرایط اسکان دانشجو را فراهم خواهدکرد.)

4- هوش بالا و اصالت خانوادگی

5- سلامت روحی و جسمی

6- «تطبیق حداکثری رشته تحصیلی کارشناسی با رشته انتخابی در کارشناسی ارشد»، «داشتن حسن شهرت خانوادگی»، «آشنایی با روخوانی و روانخوانی قرآن کریم» و «التزام به احکام دینی» طبعاً سبب اولویت در پذیرش می شود.

7- نداشتن سابقه تحصیل به صورت بورسیه در مقطع مشابه (کارشناسی ارشد) در دانشگاه های ایران

تسهیلات آموزشی و رفاهی

پذیرش دانشجویان بر اساس مدارک ایشان (سوابق علمی، فرهنگی و اجتماعی و امتیاز نهایی) و به دو حالت انجام می شود: بر اساس آن تسهیلات متنوعی به شرح ذیل ارائه می گردد:

1-«بورسیه» : براساس آن، دانشجویان بورسیه از تسهیلات زیر بدون پرداخت هیچ­گونه هزینه ای برخوردار خواهندشد:
  • امکان اسکان رایگان در خوابگاه به مدت 24 ماه (چهار نیمسال تحصیلی به همراه دو تعطیلات تابستان)
  • آموزش رایگان
  • تغذیه روزانه (ناهار و شام) و یا یارانه آن در صورت عدم سرو غذا
  • تسهیلات فرهنگی (از قبیل اردوهای دانشجویی، هدایای فرهنگی و ...)
  • تسهیلات ورزشی و نیز خدمات مشاوره
  • تسهیلات ویژه برای دریافت بیمه خدمات درمانی و بیمه حوادث در تمام مدت اقامت در ایران تا زمان فارغ التحصیلی
  • امکان انجام کار دانشجویی جهت کمک به دانشجو (در صورت دارا بودن مهارت لازم) و در راستای تأمین بخشی از هزینه های تحصیل
  • تسهیلات پژوهشی (کتابخانه، اینترنت رایگان و ....)
2- «آزاد»دانشجویان آزاد از همان تسهیلات دانشجویان بورسیه، بدون هیچ گونه تغییری برخوردار خواهندشد؛ با آن تفاوت که در ازای موارد مذکور باید هر ترم تحصیلی مبلغ 1000 دلار را پرداخت نمایند. از نظر نوع مدرک فارغ التحصیلی ارائه شده نیز هیچ گونه تفاوتی میان دانشجویان بورسیه و دانشجویان آزاد وجود ندارد. توجه : رشته پذیرفته شده پس از تصویب و اعلام به متقاضیان به هیچ وجه قابل تغییر نخواهدبود. توجه : نسخه کامل آیین نامه تسهیلات دانشجویی - رفاهی در قسمت معاونت فرهنگی و دانشجویی قابل دریافت است.

مراحل ثبت نام

1- متقاضیان با مراجعه به سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران به نشانی saorg.ir:8081، در آن ثبت‌نام نموده و تصاویر اسکن شده مدارک لازم را بارگذاری نمایند. پس از طی مراحل ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، متقاضی باید آن را نزد خود نگهداشته و در اختیار دانشگاه قرار دهد (بند ذیل: بخش 2). متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام حتماً گزینه (24-دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت) را به عنوان «دانشگاه مورد درخواست» انتخاب نمایند.

2- داوطلبان باید پس از انجام بند فوق (بخش 1) و دریافت کد رهگیری، با مراجعه به سامانه های دانشگاه به نشانی admission.abu.ac.ir (مرحله اول) و ams.abu.ac.ir (مرحله دوم) نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. در نهایت و پس از طی مراحل ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، کد مذکور را جهت اطلاع رسانی های بعدی نزد خود نگهدارند.

توجه: توصیه می شود داوطلبان پس از آماده کردن کلیه اطلاعات و مدارک لازم، نسبت به ورود به سامانه های فوق الذکر و ثبت نام اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز عبارتند از: تصویر پاسپورت، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر ریزنمرات، فیلم معرفی داوطلب و سایر مدارک. مدارک حتما به صورت اسکن شده و با کیفیت بالا باشد. در غیر این صورت، پرونده وارد مرحله ارزیابی نمی شود.

توجه: متقاضیان می بایست پس از انجام موفقیت آمیز دو ثبت نام فوق الذکر (دریافت کد رهگیری) منتظر اطلاع رسانی دانشگاه باشند.

توجه: راهنمای جامع ثبت نام متقاضیان در سامانه های فوق الذکر در لینک زیر قابل دریافت است. اکیداً توصیه می شود متقاضیان قبل از اقدام به ثبت نام، راهنمای ثبت نام را مطالعه فرمایند.

 

راهنمای جامع ثبت‌نام

زمان ثبت نام

نوع متقاضیثبت‌نام در سامانه هامراحل ارزیابی و اعلام نتیجه توسط دانشگاهورود دانشجو به دانشگاه
غیرفارسی زبان1 فروردین الی 31 تیر
(21 مارس الی 22 جولای)
1 مرداد الی 1 آذر
(23 جولای الی 22 نوامبر)
10 آذر الی 20 آذر
(1 دسامبر الی 11 دسامبر)
فارسی زبان1 آذر الی 30 بهمن
(22 نوامبر الی 19 فوریه)
1 اسفند الی 1 مرداد
(20 فوریه الی 23 جولای)
1 شهریور الی 10 شهریور
(23 آگوست الی 1 سپتامبر)

توجه: جهت حفظ نظم آموزشی دانشگاه، زمان بندی فوق الذکر تحت هیچ شرایطی قابل تمدید نمی باشد. بدیهی است در صورت مراجعه دانشجو پس از زمان اعلام شده، امکان پذیرش و ثبت نام وی در دانشگاه وجود ندارد.

توجه: با توجه به آن که در صورت قبولی داوطلبین، پذیرش ایشان در دانشگاه مشروط بر ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات تأییدشده توسط وزارت تحصیلات عالی کشور متبوع و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور است، به داوطلبین محترم توصیه مؤکد می گردد، از هم اکنون تدابیر لازم را درباره انجام این کار در نظر گیرند. زیرا در صورت ورود به دانشگاه بدون مدارک تأییدشده امکان پذیرش و ثبت نام آموزشی وی در دانشگاه وجود ندارد.

راه های ارتباطی

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان از طریق راه­های ذیل با واحد جذب و پذیرش دانشگاه ارتباط گرفت:
  • شماره تلفن: 22449240 21(98+)
  • کانال تلگرامی به نام کاربری : ABU_Admission@
  • پیام‌رسان تلگرام و واتساپ به شماره : 9101915801 98+ و نام کاربری : ABUadmission@
  • رایانامه (ایمیل) به نشانی :  admission@abu.ac.ir

سوالات متداول

  • به تازگی فارغ­ التحصیل شده ­ام و مدرک خود را از دانشگاه دریافت نکرده ­ام. می­توانم ثبت ­نام کنم؟

با ارائه گواهی رسمی از سوی دانشگاه دوره کارشناسی مبنی بر فارغ ­التحصیلی داوطلب، ثبت­ نام بلامانع است. البته ارائه مدارک اصلی که به تأیید وزارت علوم و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع رسیده باشد، الزامی است.
  • رشته دوره کارشناسی با رشته ه­ایی که می خواهم ثبت­ نام کنم، متفاوت است، می ­توانم ثبت ­نام کنم؟

ثبت­ نام بلامانع است. ولی بدیهی است نزدیک بودن رشته دوره کارشناسی با رشته مورد درخواست، احتمال پذیرش را افزایش می­ دهد.
  • در حال حاضر پاسپورت ندارم. می­توانم ثبت­ نام کنم؟

بدون ارائه پاسپورت، امکان ثبت ­نام وجود ندارد. در اسرع وقت برای دریافت پاسپورت در کشور خود اقدام کنید. در زمان دریافت پاسپورت، اگر زمان ثبت­ نام به پایان نرسیده، می توانید برای ثبت نام اقدام کنید.
  • می­توان مدارک خود را به صورت ایمیلی ارسال کرد؟

خیر، تمامی مراحل ثبت­ نام به صورت الکترونیکی است و امکان ثبت­ نام با ارسال مدارک به صورت ایمیلی وجود ندارد.
  • بدون معرف می­ توان ثبت ­نام کرد؟

بله، ثبت­ نام بدون معرف بلامانع است.
  • ثبت ­نام خود را کامل نکردم، آیا پرونده من ارزیابی می­ شود؟

خیر، پرونده تمامی دانشجویانی که ثبت ­نام خود را کامل نکرده ­اند، وارد مرحله ارزیابی نمی­ شود.
  • نتایج را چه زمانی اعلام می­کنید؟

طبق تقویم زمانی، نتایج حداکثر در زمان اعلام شده اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت امکان، دانشگاه نتایج را سریعتر از زمان اعلام شده و از طریق راه­های  رسمی (سایت دانشگاه و ...) اعلام خواهدنمود. اکیداً به داوطلبان توصیه می شود در این مدت با اداره جذب و پذیرش دانشجو از طریق « راه های ارتباطی » در ارتباط باشند.
  • برای ثبت­ نام چه مدارکی نیاز است؟

مدارک مورد نیاز عبارتند از: تصویر پاسپورت، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر ریزنمرات، فیلم معرفی داوطلب و سایر مدارک.
  • در ویدئو معرفی، چه اطلاعاتی ارائه کنیم؟

ویدئو باید حاوی اطلاعات زیر باشد:
  • معرفی داوطلب
  • قرائت و روخوانی چند سطر از قرآن کریم به صورت تصادفی
  • بیان سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی
  • بیان سوابق فرهنگی، ورزشی و اجتماعی
  • در حال حاضر مدارک خود را تأیید نکردم. می توانم ثبت نام کنم؟

ثبت­ نام و ارائه درخواست به دانشگاه با مدارک اصلی که از سوی دانشگاه به صورت رسمی صادر شده و هنوز تأیید نشده، بلامانع است. اما حضور در دانشگاه و ثبت ­نام صرفاً با مدارک تأیید شده امکان­ پذیر خواهدبود.
در راهنمای جامع ثبت ­نام که در بخش «مراحل ثبت ­نام» بارگذاری شده و قابل دریافت است، تمام جزئیات و راهنمای کامل ثبت نام ارائه شده است. در صورتی که با مراجعه به آن راهنما، نتوانستید مشکل خود را برطرف نمائید، از طریق راه ­های اشاره شده در قسمت «راه­ های ارتباطی»، مشکل خود را با واحد جذب و پذیرش مطرح نمائید و پاسخ خود را دریافت کنید.
  • زمان دوره تحصیلی چقدر خواهدبود؟

طول دوره تحصیلی  معمولاً به مدت چهار نیمسال تحصیلی است و تسهیلات دانشگاه نیز به مدت 24 ماه (چهار نیمسال تحصیلی به همراه دو تعطیلات تابستان) ارائه می­ شود. ضمناً دانشجویانی که با زبان فارسی آشنایی ندارند باید طبق تقویم زمانی اعلام شده جهت گذراندن دوره زبان فارسی خود در دانشگاه حاضر شوند.
  • از نتایج چگونه اطلاع پیدا کنیم؟

نتایج به صورت رسمی در سایت دانشگاه منتشر خواهدشد. هم­چنین داوطلبان می­توانند از راه­ های اشاره­ شده در قسمت «راه­ های ارتباطی»، نتایج را از واحد جذب و پذیرش جویا شوند.

بسمه تعالی

 

اهم مفاد آیین‌نامه جـذب دانـشـجـو در دانشگاه بین­ المللی اهل‌بیت  علیهم السّلام

   

مقدمه:

دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت علیهم السّلام در راستای تحقق اهداف مندرج در اساس­نامة خود، با هدف نخبه پروری در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تأمین نیازهای علمی کشورها، از میان جوانان نخبه غیر ایرانی دانشجو جذب می‌نماید. در همین راستا آیین ­نامه جذب دانشجو به شرح زیر به تصویب می­رسد.

ماده 1: اصطلاحات و تعاریف

1-1 دانشجو:

فردي است كه مجوز پذیرش در دانشگاه برای وی صادر شده و به‌صورت تمام ­وقت در دانشگاه مشغول به تحصيل است.

تبصره 1: افرادی که در مرحله آموزش زبان فارسی بوده و مجوز پذیرش در رشته ­های دانشگاه برای آن­ها صادر شده است نیز دانشجو محسوب می­ شوند، مگر افرادی که صرفاً برای دوره­ های آموزش کوتاه‌مدت زبان فارسی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

1-2 دانشگاه:

منظور از دانشگاه، دانشگاه بین­ المللی اهل‌بیت علیهم السّلام است.

1-3 متقاضی:

فردی است که برای پذیرش در یکی از رشته­ های دانشگاه در دانشگاه ثبت­ نام نموده و پرونده وی در حال بررسی در مراجع ذیربط دانشگاه است.

ماده 2: شرایط عمومی جذب:

شرایطی هستند که به­ عنوان شرایط پایه در پذیرش دانشجو برای تمامی رشته­ ها در نظر گرفته‌شده و مستقیماً توسط معاونت بین­ الملل مورد بررسی قرار می­ گیرد و در صورت عدم احراز هریک از آن­ها توسط معاونت بین‌الملل، در هر مرحله­ ای از ثبت­ نام، درخواست متقاضی در همان مرحله رد شده و به وی ابلاغ می­ گردد. این شرایط عبارت‌اند از:

  • نداشتن تابعیت ایرانی حتی به ­عنوان کشور دوم؛

  • حسن شهرت فردی و خانوادگی بر اساس نظر معرف؛

  • برخورداری از سلامت جسمی و روحی (اعلام وضعیت سلامت جسمی و روحی از طریق فرم‌های مربوطه در روند ثبت­ نام بصورت کاغذی یا الکترونیکی)؛

  • اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام؛

  • نداشتن منع قانونی برای ورود به کشور جمهوری اسلامی ایران و تحصیل در آن با استعلام از مراجع ذیربط توسّط دانشگاه؛

  • داشتن مدرک معتبر کارشناسی (این مدرک همراه با ترجمه فارسی یا انگلیسی آن باید به تأیید وزارت علوم و وزارت خارجه کشور مبدأ و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رسیده باشد)؛

  • دارا بودن حدّاکثر 28 سال سن؛

تبصره 1:  در صورتی که متقاضی دارای حداقل یکی از شرایط زیر باشد، حدّاکثر سن مجاز؛ 32 سال در نظر گرفته خواهد شد:

  1. حافظ حداقل 20 جزء قرآن کریم

  2. تألیف یا ترجمة حداقل 2 کتاب علمی

  3. تألیف حدّاقل 2 مقاله علمی پژوهشی معتبر

  4. دارا بودن مدرک سطح یک تحصیلات حوزوی یا بالاتر

  • نداشتن سابقه تحصیلی در مقطع مورد تقاضا یا بالاتر در کشور ایران؛

تبصره 2:  متقاضی پذیرش در دانشگاه در صورتی که کمتر از 15 سال از زندگی خود را در کشوری غیر از ایران گذرانده باشد، اگر با کسب امتیازات لازم در لیست اصلی پذیرفته ­شدگان قرار گیرد، به ازای هر نیمسال تحصیلی، شهریه­ ای معادل نصف شهریه دانشجویان آزاد همان دوره پرداخت نماید.

تبصره 3: متأهلین، در صورت پذیرش در دانشگاه به­ صورت مجرد باید ثبت­ نام شوند و دانشگاه هیچ­گونه تعهّدی در خصوص ارائه خدمات از قبیل خوابگاه و ... به دانشجویان متأهل ندارد.

ماده 3: روند جذب:

جذب و پذیرش دانشجویان در هر سال، صرفاً یک‌بار برای فارسی­ زبانان و یک­بار برای غیرفارسی­ زبانان صورت می‌گیرد. بر اساس این روند، پرونده پذیرش متقاضی مراحل ذیل را طی خواهد نمود:

3-1- ارسال مدارک ذکرشده در ذیل برای واحد جذب و پذیرش در معاونت بین­ الملل توسّط سامانه الکترونیکی:

  • اسکن مدارک تحصیلی کارشناسی شامل اصل آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات تأییدشده توسّط دانشگاه مبدأ؛

  • اسکن صفحه اول گذرنامه؛

  • اسکن عکس سه در چهار؛

  • فایل ویدیویی حدّاکثر 5 دقیقه‌ای شامل قرائت چند آیه قرآن، معرّفی شخصی و خانوادگی، معرّفی مذهب خود، سوابق تحصیلی و شغلی، توانایی­ ها و مهارت­ ها، و سوابق فعّالیّت­ های اجتماعی و انگیزه ادامه تحصیل در ایران؛

  • تکمیل فرم تعهّدنامه در روند ثبت‌نام به صورت کاغذی یا الکترونیکی؛

  • گواهی­نامه ­های علمی، آموزشی، تدریس، زبان­های خارجی، حفظ قرآن، مشاغل خاص، مدارک چاپ کتاب و یا مقاله و دیگر فعّالیّت­های علمی و تحصیل حوزوی و .... در صورت وجود.

تبصره 1: متقاضیان دارای مدرک معتبر کارشناسی متناسب با رشته مورد تقاضا (طبق عناوین رشته­ های مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری) در فرآیند جذب؛ نسبت به سایر متقاضیان در اولویت پذیرش می­باشند.

تبصره 2: دارا بودن توصیه‌نامه از دو استاد دوره کارشناسی، در فرآیند جذب تأثیر مثبت خواهد داشت.

تبصره 3: آشنایی حدّاقلی با زبان فارسی و نیز آشنایی به روخوانی و روان­خوانی قرآن کریم در حدّ متعارف؛ در فرآیند جذب، تأثیر مثبت خواهدداشت.

تبصره 4: در صورت مغایرت مدارک متقاضی در هر مرحله، ثبت­ نام وی ملغی می ­گردد. هرگونه نقص در مدارک نیز سبب لغو درخواست پذیرش خواهد شد.

3-2- احراز شرایط عمومی متقاضی توسط واحد جذب و پذیرش معاونت بین­ الملل و تقسیم­ بندی پرونده ­های احراز شده بر اساس رشته ­ها و ارسال آن­ها طی نامه­ ای رسمی به مدیران گروه­ها جهت بررسی

3-3- بررسی صلاحیت دانشجویان به‌ویژه از لحاظ علمی، اخلاقی، فرهنگی و ... توسّط گروه مربوطه و اعلام نمره به معاونت بین ­الملل، توسّط گروه از 150 نمره.

3-4- اعلام نمره نهایی متقاضیان به شورای جذب و پذیرش، توسّط معاونت بین­ الملل از 200 نمره از طریق بارم­ های زیر:

  • نمره مصاحبه گروه مربوطه:  از 150 نمره مطابق با بند 3-3

  • نمره توانایی­های ویژه: حدّاکثر 50 نمره (حفظ هر جزء از قرآن کریم؛ تحصیل در حوزه علمیه؛ میزان آشنایی با زبان انگلیسی؛ میزان آشنایی با زبان عربی؛ تأثیرگذاری اجتماعی در کشور متبوع؛ کسب مقام­ در مسابقات علمی، فرهنگی و یا ورزشی در سطوح دانشگاهی؛ شهری و یا استانی؛ کسب مقام­ در مسابقات علمی، فرهنگی و یا ورزشی در سطوح کشوری و یا بین­ المللی؛ معرفین معتبر.

تبصره 8: استخراج نمرة مذکور توسّط واحد جذب و پذیرش معاونت بین­ الملل و بر اساس مستندات و مدارک معتبر ارائه‌شده که با عنوان «ارزیابی توانایی­های ویژه متقاضی» لحاظ خواهد گردید و در صورت ضعف مستندات و یا عدم امکان احراز، امتیازی به متقاضی تعلق نمی­ گیرد.

3-5- رتبه ­بندی نمرات دانشجویان توسّط واحد جذب و پذیرش معاونت بین ­الملل جهت اعلام اسامی اوّلیّۀ پذیرفته­ شدگان در دانشگاه.

تبصره 9: کیفیّت ارائه بورسیه­ تحصیلی در آیین ­نامه "اعطاي تسهيلات دانشجویی ـ رفاهی دانشگاه بین­ المللی اهل‌بیت علیهم السّلام به دانشجويان بورسیه" به‌تفصیل ذکر شده است.

3-6- پس از رتبه­ بندی نمرات متقاضیان و تعیین لیست پذیرفته­ شدگان اصلی و ذخیره و تصویب آن در شورای جذب و پذیرش، معاونت بین ­الملل دو برابر ظرفیت پذیرش در هر رشته تحصیلی را به ترتیب نفرات برتر، اعلام می­ نماید.

تبصره 10: در صورت اعلام انصراف هر یک از پذیرفته­ شدگان، به نفرات برتر بعدی و به ترتیب نمرات، اعلام پذیرش می ­شود.

تبصره 11: دانشجو، رشته تحصیلی مورد علاقة خود را بر روی فرم‌های تعیین‌شده از سوی دانشگاه مشخص می‌کند و پس از اعلان نتایج از سوی دانشگاه و ابلاغ آن به دانشجو، تغییر رشته تحت هیچ شرایطی امکان­ پذیر نخواهد بود.

ماده 4: تعهّدات دانشجو در صورت پذیرش:

دانشجو در صورت اعلام پذیرش از سوی دانشگاه، التزام و پایبندی خود را نسبت به موارد زیر تعهّد می‌نماید:

  1. به همراه داشتن اصل آخرین مدرک تحصیلی همراه با ترجمه فارسی یا انگلیسی آن، به هنگام ورود به دانشگاه و تحویل آن به معاونت آموزشی و پژوهشی. این مدرک باید مورد تأیید وزارت علوم کشور مبدأ و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور باشد. در غیر این صورت، دانشجو بلافاصله به کشور مبدأ عودت داده می‌شود؛

  2. رعایت تمامی مقرّرات و نظامات دانشگاه؛

  3. بازگشت به کشور مبدأ پس از پایان دوره؛

  4. پرداخت کلّیّة هزینه‌ها و خسارت‌ها در صورت ترک تحصیل و یا اخراج مطابق با مفاد آیین ­نامه "اعطاي تسهيلات دانشجویی ـ رفاهی دانشگاه بین­ المللی اهل‌بیت علیهم السّلام به دانشجويان"؛

  5. عدم اشتغال به کار و تجارت و عدم تحصیل در دانشگاه و مراکز علمی دیگر؛

  6. تحصیل در دانشگاه به‌صورت تمام‌وقت.

  7. پرداخت تمامی هزینه ­های تحصیلی و ... بر اساس نوع پذیرش و یا شرایط حذف بورس بر اساس آیین ­نامه­ های مربوطه.

  8. تکمیل و امضای فرم تعهّد­نامه اخلاقی و انضباطی در بدو ورود به دانشگاه.

  9. در صورتی که پذیرفته شده پس از حضور در دانشگاه و ثبت نام اوّلیّه (در دوره اصلی آموزشی یا مرکز آموزش زبان فارسی) اقدام به انصراف از تحصیل نماید، ملزم به پرداخت مبلغ دو میلیون ریال جریمه به دانشگاه و 2 سال محرومیت از ثبت درخواست مجدد پذیرش از دانشگاه خواهد بود.

  10. پذیرفته شدگانی که پس از اعلام مجوز صدور روادید از سوی دانشگاه، در زمان مقرّر در دانشگاه حاضر نشوند و یا اقدام به انصراف پیش از ثبت­ نام اوّلیّه (در دوره اصلی آموزشی یا مرکز آموزش زبان فارسی) نمایند، برای مدّت 2 سال قادر به ثبت درخواست مجدد پذیرش در دانشگاه نخواهند بود.

ماده 6: ملاحظات تقویمی:  

به‌ منظور حفظ نظم و انضباط در نیل به اهداف آموزشی، ملاحظات زمانی زیر باید توسّط دانشجو رعایت شود:

نوع متقاضی

ثبت‌نام در سامانه ­ها

مراحل ارزیابی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه

ورود دانشجو به دانشگاه

غیرفارسی­ زبان
1 فروردین الی 31 تیر
(21 مارس الی 22 جولای)
1 مرداد الی 1 آذر
(23 جولای الی 22 نوامبر)
10 آذر الی 20 آذر
(1 دسامبر الی 11 دسامبر)
فارسی­ زبان
1 آذر الی 30 بهمن
(22 نوامبر الی 19 فوریه)
1 اسفند الی 1 مرداد
(20 فوریه الی 23 جولای)
1 شهریور الی 10 شهریور
(23 آگوست الی 1 سپتامبر)
 

تبصره 1: در صورت تأخیر در ورود هر یک از پذیرفته ­شدگان لیست اصلی، وی می ­بایست قبلاً دلیل موجه خود را به مدیریت جذب و پذیرش معاونت بین­ الملل اعلام نموده و مجوز تأخیر در ورود به دانشگاه را از سوی این مدیریت اخذ نماید، در غیر این­ صورت زمان ­های اعلام شده در ستون «زمان ورود به دانشگاه» در جدول فوق؛ به عنوان پایان زمان مجاز برای ورود پذیرفته­ شدگان لیست اصلی خواهدبود و پس از آن هیچ­گونه ثبت­ نامی از وی صورت نگرفته و مجوز پذیرش فرد مورد نظر، لغو خواهدشد.

تبصره 2: افرادی از لیست ذخیره که اسامی آن­ها در تاریخ ­های 11 شهریور و 2 دی، در لیست پذیرش تکمیلی توسّط دانشگاه اعلام می شوند؛ می­ بایست نهایتاً ظرف دو هفته از شروع کلاس­های آموزشی (دوره اصلی آموزشی یا مرکز آموزش زبان فارسی) به دانشگاه ورود داشته باشند و پس از آن هیچ­گونه ثبت ­نامی صورت نگرفته و پذیرش آن­ها لغو خواهدشد.