دپارتمان زبان
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السّلام) با هدف آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و به ویژه داوطلبان تحصیل در این دانشگاه در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد.
آموزش زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی در یک دوره ۷ ماهه و در سه سطح پایه (مقدماتی)، میانی (متوسطه) و پیشرفته انجام می شود.
آموزش زبان فارسی مبتنی بر مهارتهای چهارگانه (خواندن، شنیدن، نوشتن و گفتگو) و با استفاده از بهترین منابع آموزشی موجود صورت می گیرد. در ترم سومِ آموزش، زبان آموزان با توجه به رشته تحصیلی خود، توسط استادان گروههای آموزشی با اصطلاحات و مقدمات دروس تخصصی آشنا می شوند.
برنامه درسی زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی به صورت حضوری در ۵ روز هفته از صبح تا عصر برنامه ریزی شده و ارائه می شود.
- تعریف چارت سازمانی جدید مرکز متناسب با برنامه ها و اهداف
- توسعه ساختار فیزیکی مرکز، ایجاد لابراتوار مجهز، تجهیز کلاس ها به تجهیزات شنیداری و دیداری و همچنین راه اندازی کلاس هیبریدی آموزش زبان؛ متناسب با جایگاه دانشگاه و اهداف مرکز
- حرکت به سوی اخذ مجوز آموزش زبان فارسی وصدور مدرک برای زبان آموزان سایر دانشگاهها در جهت کسب در آمد
- ایجاد واحد مرکز آموزشهای آزاد مرکز و گسترش آموزش زبان از فارسی به زبانهای انگلیسی، فرانسه و عربی جهت کسب درآمد
- توسعه همکاری با سایر مراکز آموزش زبان فارسی به منظور تبادل تجربیات، استفاده از امکانات مشترک و برگزاری همایش جهت افزایش اعتبار مرکز
- برگزاری کارگاه ها و نشست هایی در قالب دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برای مدرسان به منظور آشنایی آنان با روزآمدترین شیوه های آموزش زبان
- تشکیل کمیته های تخصصی در حوزه تدوین منابع درسی و تهیه محتواهای آموزشی در آزفای دانشگاه
- مشارکت در همایشهای ملی و فراملی آموزش زبان فارسی
- تعامل بیشتر با مجمع جهانی اهل بیت(ع) و زیر مجموعه های آن برای برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش زبان فارسی به مهمانان ویژه معرفی شده و ارائه مدرک به ایشان در جهت کسب درآمد
- برگزاری دورههای دانشافزایی زبان فارسی (ویژهی استادان زبان و ادبیات فارسی کشورهای دیگر) با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی
- بکارگیری جدیدترین نرم افزار آموزش مجازی به منظور استفاده مناسبتر از فضای اینترنت برای کاهش هزینه ها و راه اندازی آموزش مجازی زبان فارسی به متقاضیان در خارج از کشور
- برگزاری دوره های ویژه ایرانشناسی، آشنایی با ادبیات فارسی، ترجمه های تخصصی، ویرایش و درست نویسی و… .
ارزیابی زبان آموزان
ارزیابی زبان آموزان با آزمون های هفتگی، ماهیانه و پایان ترم به صورت کتبی و شفاهی انجام می شود.
نمره امتحانات
نمره امتحانات در هر درس به صورت یک عدد از صفر تا بیست تعیین می شود.
حداقل نمره قبولی
حداقل نمره قبولی در هر ماده درسی نمره ۱۲ است.
تبصره۱ : نمرات آزمون های هفتگی، ماهانه و میان ترم در نمره نهایی هر درس موثر است و ۵ نمره از نمره پایانی درس به آن اختصاص خواهد داشت.
تبصره ۲ : در صورت عدم اخذ حداقل نمره ۱۲ در آزمون میان ترم، به زبان آموز تذکر کتبی داده می شود و زبان آموز موظف است تا پایان ترم نقاط ضعف خود را تقویت کند.
تبصره ۳ : در صورتی که زبان آموز نتواند در آزمون پایان ترم هر درس نمره ۱۲ کسب کند، در آن درس مردود محسوب می شود و حسب نظر رئیس مرکز، ملزم به تجدید آزمون یا تکرار آن درس است.
شرط گذراندن هر ترم
شرط گذراندن هر ترم و ورود به ترم بعد، کسب میانگین نمرات ۱۲ است.
تبصره : در صورتی که زبان آموز میانگین ۱۲ را کسب نکرده باشد، مشروط محسوب میشود و ملزم به تجدید آزمون ها و کسب معدل ۱۲ است.
ناتوانی زبان آموز در یادگیری
در صورتی که زبان آموز نتواند در پایان ترم اول (پایه) به میانگین نمرات ۱۰ برسد و ناتوانی زبان آموز در یادگیری زبان برای مرکز محرز شود، زبان آموز از مرکز اخراج می شود.
مجوز ورود به رشته های کارشناسی ارشد
مجوز ورود به رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه، کسب معدل نهایی ۱۲ است.
تبصره : نمرات کلیه دروس در سامانه آموزشی و کارنامه نهایی زبان آموز درج می شود. معدل نهایی دوره، میانگین نمرات هر سه ترم خواهد بود.
آزمون جامع و گواهی نامه آموزش زبان فارسی
در پایان دوره، آزمون جامع زبان فارسی مبتنی بر چهار مهارت آموزش زبان برگزار می شود و بر اساس میانگین نمرات آزمون جامع، گواهی نامه آموزش زبان فارسی صادر می شود.
تبصره : صدور گواهی نامه با توجه به نتیجه آزمون جامع بر اساس سطوح مختلف انجام می پذیرد.