
نشست علمی “بازتابها و نمودهای محلی اندیشه شیخ اشراق در جهان اسلام” برگزار شد
نشست علمی بازتابها و نمودهای محلی اندیشه شیخ اشراق در جهان اسلام به همت معاونت پژوهشی و فناوری در محل دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه بینالمللی اهل بیت علیهمالسلام واحد قم روز نهم دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السلام)، نشست علمی بازتابها و نمودهای محلی اندیشه شیخ اشراق در جهان اسلام، با حضور اساتید برجسته دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام، دکتر محمدحسین کیانی، مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی، دکتر ابوالفضل تاجیک، معاون دانشکده مطالعات اسلامی، دکتر عادل مقدادیان، عضو هیأت علمی گروه ادیان و عرفان و دکتر محمدرضا ابوئی مهریزی، رئیس دانشکده مطالعات اسلامی برگزار شد.
در ابتدا دکتر اردشیر محمّدی، دبیر علمی نشست، ضمن خوشامدگویی به اساتید و دانشجویان حاضر در جلسه، به ذکر مقدماتی در جایگاه و اهمیت شخصیت فکری شیخ اشراق و ماهیت اندیشه او پرداخت.
دکتر محمدحسین کیانی، مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی ضمن ابراز این نکته که در الهیات کوانتوم از آموزههای فیزیک و مکانیک کوانتوم برای پاسخگویی به سؤالات فلسفی استفاده میشود، به اهمیت مبحث نور به عنوان سنگ بنای اندیشه فلسفی شیخ اشراق در الهیات کوانتوم اشاره کرد و به تبیین آن پرداخت.
وی همچنین به اهمیت توجه به آثار داستانی شیخ اشراق در تبیین افکار حکمی و فلسفی او پرداخت و آن با نگارش رمانهای فلسفی در آثار فیلسوفان غرب مقایسه کرد.
دکتر ابوالفضل تاجیک، معاون دانشکده مطالعات اسلامی و مدیر گروه ادیان و عرفان، به نسبت اصالت ماهیت با افکار شیخ اشراق و تبیین آن در قالب افکار و آثار ملاصدرا پرداخت.
دکتر عادل مقدادیان، عضو هیأت علمی گروه ادیان و عرفان، سومین سخنران این نشست بود که به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن اشاره به ابهام پرسشگرانه انسان در مفهوم مکان و زمان به مفهوم نور و زمان در اندیشه و سلوک نظری شیخ اشراق و مفهوم سایه و ظل و همراستایی عدم در ادبیات محیالدینی و ملاصدرایی و تجلی آن در آثار حاجی ملا هادی سبزواری پرداخت.
در پایان دکتر محمدرضا ابوئی مهریزی، رئیس دانشکده مطالعات اسلامی و مدیر گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، طی سخنرانی خود تحت عنوان «بازتاب اندیشه و آثار شیخ اشراق در ولایت یزد در قرن هشتم هجری»، به ذکر جایگاه تاریخی یزد در قرن هشتم هجری و اهمیت فرهنگ عرفانی و صوفیانه در قرن مزبور و جایگاه ممتاز حکمت اشراق در آن دوره که مقارن با روزگار امارت آل مظفّر بوده است، پرداخت.

