- دکتر مهدی صالحی
- M.Salehi@abu.ac.ir
- تماس با سرپرست معاونت بین الملل
انجام مکاتبات خارجی دانشگاه با دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور
پذیرش هیأتهای میهمان از دانشگاههای خارجی یا سازمانهای بینالمللی جهت بازدید از دانشگاه و نیز اعزام هیأتهایی جهت بازدید و مذاکره با دانشگاههای همکار و یا شرکت در اجلاسیههای سازمانهای بینالمللی.
هماهنگیهای لازم جهت برگزاری سمینارها، کنگره ها و کنفرانسهای علمی و تحقیقاتی بینالمللی سایر واحدها و دانشکدهها و همچنین پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آن به مسئولین ذیربط
انجام اقدامات لازم جهت شرکت اعضای هیأت علمی دانشگاه در کنگرهها، کنفرانسها و سمینارهای خارجی و داخلی
انجام امور مربوط به بورسیهها، فرصتهای مطالعاتی و سفرهای علمی اعضای هیأت علمی با همکاری معاونتهای آموزشی و پژوهشی
فراهم آوردن شرایط همکاری ایرانیان خارج از کشور با دانشگاه
فراهم آوردن شرایط جذب دانشجویان غیرایرانی و سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه
تشریک مساعی در بر قراری ارتباط واحدهای تحت پوشش دانشگاه و اعضای هیأت علمی دانشگاه با مجامع علمی بینالمللی و دانشمندان خارجی با همکاری سایر واحدهای مربوطه دانشگاه و دفتر همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
تهیه و انعقاد تفاهمنامههای علمی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، سازمانها و مجامع علمی خارج و داخل
انجام امور مربوط به عضویت دانشگاه در سازمانها و اتحادیه های دانشگاهی بینالمللی.
انجام امور مربوط به استادان و محققان غیرایرانی در دانشگاه
همکاری با سازمانها و نهادهای ایرانی فعال در حوزه بینالملل
انعکاس اطلاعیههای مربوط به برگزاری سمینارها و کنگرههای تخصصی بینالمللی و فراخوان مقالهها، کارگاههای آموزشی، بورسهای تحصیلی و دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارجی
- تعیین سیاستهای بین المللی سازی دانشگاه
- برنامهریزی جهت همکاریهای علمی بین الملل
- برنامهریزی جهت شناساندن دانشگاه در سطوح بین المللی
- نرگس بهرامی
- تماس با کارشناس همکاریهای علمی و بین المللی
این دفتر با هدف تقویت علمی و اعتبار دانشگاه در عرصه بین المللی تأسیس شده است. مأمویت اصلی این حوزه بین المللی سازی فعالیت ها و برنامه های دانشگاه ارتقا همکاریهای بین المللی و استفاده از ظرفیتهای موجود در دیگر کشورها است. مدیریت همکاری های علمی بین المللی در دانشگاه عهده دار تنظیم و پیگیری مناسبات بین المللی و برقراری ارتباط با سایر دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز پژوهشی و نهادهای منطقه ای و بین المللی تخصصی، انجام امور مربوط به سفرهای علمی و رسمی خارجی اعضای هیأت علمی و نمایندگان دانشگاه، تهیه تفاهم نامه های همکاری های علمی پژوهشی با دانشگاهها و مؤسسات آموزشی خارج از کشور و اقدامات لازم جهت دعوت از مهمانان خارجی، مشارکت در برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، سمینارها وکنفرانسهای بین المللی و انجام امور مربوط به بورسها و فرصتهای مطالعاتی می باشد.
مدارک صادر شده از دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و نام دانشگاه در فهرستهای فارسی و انگلیسی دانشگاه های غیر انتفاعی در وب سایت وزارت علوم موجود است. همچنین مدرک دانشگاه در کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، اندونزی، سریلانکا و… مورد تایید بوده و مراحل قانونی تایید مدرک دانشگاه در عراق و نیجریه در حال اجراست.
رشتههای مورد پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد
دانشکده مطالعات اسلامی
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
دانشکده علوم و فنون
- اقتصاد اسلامی
- مدیریت بازرگانی
- مهندسی مکاترونیک
دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مردم شناسی
- مطالعات زنان
دپارتمان زبان
- محل برگزاری کلاسها و خوابگاه پذیرفته شدگان دانشکده علوم و فنون، در ساختمان سابق دانشگاه (بلوار ارتش) خواهد بود.
- کلاسهای رشتههای اعلامی، حضوری خواهد بود. مدت زمان مجاز تحصیل برای کارشناسی ارشد ۴ ترم و دکتری ۷ ترم میباشد.
رشتههای مورد پذیرش در مقطع دکتری (پذیرش برای مهر ۱۴۰۱)
پذیرش
ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در تمامی طول سال امکان پذیر است و متقاضیان میتوانند در هر زمان، مطابق راهنما در سایت دانشگاه ثبت نام کنند. (با توجه به زمان ارسال درخواست ثبت نام، ورودی دانشجو برای مهر یا بهمن ماه مشخص خواهد شد.)
به منظور ثبت نام در دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) متقاضی میبایست راهنمای ثبت نام را دانلود کرده و سپس مطابق با آن، اقدام به ثبت نام در سامانههای زیر نماید.
داوطلبان با مراجعه به سامانه دانشگاه به نشانیadmission.abu.ac.ir ابتدا اقدام به ثبت نام مینمایند و سپس با نام کاربری و رمز عبور تعیین شده، در سامانه جامع دانشگاه به آدرسams.abu.ac.ir نسبت به آپلود مدارک تحصیلی خود اقدام مینمایند. پس از اتمام مراحل ذکر شده یک کد رهگیری به متقاضی اختصاص داده میشود که میبایست آن را جهت پیگیری ثبت نام خود ذخیره نماید.
- داشتن مدرک کارشناسی. (اگر داوطلب در شرف فارغالتحصیلی از دوره کارشناسی باشد، با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه و همچنین ریز نمرات (ترانسکریپت) دروسی که گذرانده، ثبتنام وی به صورت موقت بلامانع خواهد بود. البته ارائه مدارک تحصیلی اصلی و تأییدشده از طریق مراکز ذیربط در هنگام حضور در دانشگاه الزامی است)
- حداکثر سن ۲۸ سال (متقاضیان با سن بالاتر از ۲۸ سال، از شرایط بورسیه الف برخوردار نخواهند شد)
- تجرد (دانشجویان متأهل میتوانند جهت پذیرش درخواست خود را ارائه نمایند، ولی دانشگاه تعهدی به ارائه خوابگاه متأهلی به آنها ندارد.)
- سلامت روحی و جسمی
- نداشتن سابقه تحصیل به صورت بورسیه در مقطع مشابه (کارشناسیارشد) در دانشگاههای ایران. (در صورت داشتن سابقه تحصیل در ایران، پذیرش به صورت پرداخت شهریه امکان پذیر خواهد بود)
- تطبیق حداکثری رشته تحصیلی کارشناسی با رشته انتخابی در کارشناسیارشد
پذیرش دانشجویان به روش زیر انجام میشود:
۱) آن دسته از متقاضیان که در بررسی اولیه، حداقل نمره لازم را دریافت نکرده باشند، پیغام عدم پذیرش در دانشگاه برای آنان ارسال خواهد شد.
۲) آن دسته از متقاضیان که در بررسی اولیه حداقل نمره ورودی را اخذ کرده باشند، نتایج نهایی و نوع بورسیه آن ها یک ماه پس از ارسال مدارک اعلام خواهد شد.
پذیرفته شدگان در سه دسته:
الف) بورس کامل ب) نیمه بورس ج) شهریه پرداز، اعلام خواهند شد.
الف) بورس کامل: به فردی گفته می شود که تمامی هزینه های ترم های تحصیلی، خوابگاه، غذا به عهده دانشگاه می باشد
ب) نیمه بورس: به فردی گفته می شود که هزینه ترم های تحصیلی به عهده دانشگاه است و صرفا هزینه خوابگاه و غذا از دانشجو اخذ می شود که مبلغ آن بعد از تصویب در هیات امنای دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.
ج) شهریه پرداز: به فردی گفته می شود که تمامی هزینه های تحصیل به عهده دانشجو می باشد که مبلغ آن بعد از تصویب در هیات امنای دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.
تمامی پذیرفته شدگان هر سه نوع بورسیه میبایست مبلغ ۱۰۰ دلار بابت تایید ثبت نام خود به حساب دانشگاه واریز نمایند. در صورت عدم واریز مبلغ فوق، ویزای تحصیلی برای این دسته متقاضیان صادر نخواهد شد.
متاسفانه عده ای با سو استفاده از نام دانشگاه اهل بیت، خود را نماینده دانشگاه معرفی کرده و با دادن قول قبولی تضمینی، اقدام به اخذ وجه بابت ثبت نام متقاضیان نموده اند.
بدینوسیله به اطلاع کلیه ی متقاضیان می رساند؛ دانشگاه بین المللی اهل بیت هیچ وجهی بابت ثبت نام اولیه از متقاضیان دریافت نمیکند، و به دلیل سهولت پروسه ثبت نام، متقاضی حتی با موبایل شخصی خود هم میتواند مستقیم و بدون واسطه اقدام به ثبت نام نماید .
✅ داشتن معرف الزامی نبوده و متقاضی حتی بدون داشتن معرف هم میتواند در دانشگاه ثبت نام نماید.
✅ دانشگاه امتحان ورودی ندارد و ملاک انتخاب و ملاک انتخاب متقاضی رزومه (CV) دانشجو میباشد. لذا توصیه میشود تمامی مدارک لازم و همچنین فایل ویدیویی معرفی دانشجو به نحو احسن و مطابق راهنمای ثبت نام تکمیل گردد.
✅ با توجه به آنکه پذیرش نهایی داوطلبین در دانشگاه مشروط بر ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات تأییدشده توسط وزارت تحصیلات عالی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع است، به داوطلبین توصیه مؤکد میگردد، تدابیر لازم را درباره این موضوع بیاندیشند.
✅ متقاضیانی که سالهای گذشته ثبت نام کردهاند و به هر دلیلی در دانشگاه پذیرفته نشدهاند، برای سال تحصیلی جدید باید مجدداً اقدام به ثبت نام کنند.
✅عناوین دروس و سرفصلهای آنها در سایت دانشگاه قابل دریافت میباشد.
✅ در صورت نقص مدرک، ارسال مدارک بدون کیفیت و عدم تکمیل فرآیند ثبتنام، پرونده متقاضی ارزیابی نخواهد شد.
✅ دانشجویانی که در موقع ثبت نام فارغ التحصیل نشده اند، میبایست گواهی اشتغال به تحصیل و ترانسکریپت درسهایی که گذراندهاند را ارسال نمایند.
✅ دقت داشته باشید که تطابق حداکثری رشته کارشناسی و رشته مورد درخواست شما در دانشگاه اهل بیت در پذیرش نهایی شما بسیار مؤثر است.
✅ دانشجویان غیر فارسی زبان، پیش از شروع کلاس های رشته انتخابی خود یک دوره ۷ ماهه آموزش زبان فارسی را طی خواهند نمود. زمان تقریبی برای شروع کلاس های آموزش زبان فارسی برای ورودی بهمن ۲۲ ژوئن و زمان شروع کلاس های آموزش زبان فارسی برای ورودی مهر ۲۲ دسامبر خواهد بود.
✅ توصیه میشود به منظور پیگیری آخرین اخبار ثبتنام حتماً در کانال تلگرام دانشگاه عضو شوید.
کلیه اطلاعیههای دانشگاه از طریق راههای ارتباطی زیر صورت میپذیرد و هیچ راه ارتباطی دیگری برای اطلاعرسانی دانشگاه وجود ندارد:
– کانال تلگرامی واحد جذب : https://t.me/ABU_Admission
– پاسخگویی به سوالات: آیدی تلگرام ABUadmission@ و یا شماره ۰۰۹۸۹۱۰۱۹۱۵۸۰۱
– شماره تماس با مدیریت پذیرش دانشجو در دانشگاه: ۰۰۹۸۲۱۵۵۲۳۵۶۵۴ داخلی ۵۲۴
💠آیا برای ثبت نام باید در سایت وزارت علوم ایران (Saorg) نیز ثبت نام کنم؟
سابقاً ثبت نام در سایت وزارت علوم نیز توسط دانشجو انجام میشد. اما به دلیل محدودیت های موجود در سایت و مشکلات عدیدهای که برای متقاضیان به وجود میآمد، بنا شد که از این پس دانشجویان فقط در سایت دانشگاه اهل بیت ثبت نام کنند و مرحله ثبت نام در سایت وزارت علوم توسط دانشگاه انجام شود.
💠 آیا داشتن پاسپورت برای ثبت نام الزامی است؟
داشتن پاسپورت که حد اقل یک سال از اعتبار آن در هنگام ثبت نام باقی مانده باشد، الزامی است.
💠 آیا ریزنمرات (ترانسکریپت) برای ثبت نام اولیه در سایت لازم است؟
از آنجایی که یکی از معیارهای جذب دانشجو نمرات کسب شده در هر درس میباشد، لذا وجود ریزنمرات ضروری است. چنانچه دانشجو در هنگام ثبت نام در سایت دانشگاه فارغالتحصیل نشده باشد، میبایست ریز نمرات دروسی که تا زمان ثبت نام گذرانده را در سایت دانشگاه بارگذاری (آپلود) کند.
💠 آیا اهل تسنن هم میتوانند در دانشگاه ثبت نام کنند؟
دانشگاه متقاضیان مسلمان را پذیرش میکند، لذا متقاضیان اهل سنت نیز میتوانند در دانشگاه ثبت نام کنند.
💠 من هنوز فارغالتحصیل نشده ام آیا میتوانم در دانشگاه ثبت نام کنم؟
دانشجو باید هنگام ثبت نام حضوری اصل مدرک کارشناسی و ریز نمرات تایید شده توسط سفارت ایران را به دانشگاه تحویل دهد، حال چنانچه هر یک از این مدارک را بنا برهر دلیلی نتواند هنگام ثبت نام اولیه در سایت دانشگاه بارگذاری کند، میتواند گواهی موقت فراغت از تحصیل و ریز نمرات خود را در سایت دانشگاه اهلبیت بارگذاری کند و هنگام حضور در ایران اصل مدارک تایید شد را ارائه دهد.
💠 آیا دانشگاه اهل بیت هزینه سفر را به دانشجو میدهد؟
پرداخت هزینه سفر (چه هوایی و چه زمینی) بر عهده خود دانشجو است.
💠 رشته مورد درخواست من در مقطع ارشد (ماستری) با رشته کارشناسی ام متفاوت است، آیا میتوانم ثبت نام کنم؟
مطابقت حداکثری رشته کارشناسی با رشته مورد درخواست در مقطع کارشناسی ارشد، درصد قبولی دانشجو را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. با این وجود چنانچه این دو رشته باهم مغایرت داشته باشند مشکلی در ثبت نام متقاضی ایجاد نمیکند. به طور مثال دانشجویی که در دوره لیسانس زبانانگلیسی خوانده میتواند در رشته روابط بینالملل ثبت نام کند.
💠 سن من بیشتر از حد مجاز دانشگاه (۲۸ سال) است، آیا با این وجود میتوانم همچنان در دانشگاه ثبت نام کنم؟
شرط سن برای متقاضیان بورسیه در دانشگاه است، چنانچه متقاضی حائز شرایط سنی نباشد، میتواند به صورت آزاد (پرداخت شهریه) در دانشگاه ثبت نام کند.
💠 نتایج ثبت نام و ویزای تحصیلی از چه طریقی به دانشجو اعلام میشود؟
نتایج در سایت و کانال تلگرامی دانشگاه اعلام میشود. چنانچه دانشجویی پذیرفته شود، ویزای تحصیلی او به همان شماره تلگرامی که در ابتدای ثبت نام با آن کدرهگیری ثبت نام را ارسال کرده، ارسال خواهد شد.
💠 من معرف ندارم، آیا میتوانم در دانشگاه ثبت نام کنم؟
متقاضیان دانشگاه میتوانند چه با داشتن معرف و چه بدون داشتن معرف، در دانشگاه ثبت نام کنند.
💠 اگر پس از اعلام نتایج پذیرفتهشدگان نتوانم به دانشگاه بیایم آیا نام من در لیست ذخیره های پذیرش دوره بعد، بصورت رزرو باقی خواهد ماند؟
چنانچه دانشجو پس از دریافت ویزای تحصیلی به هر دلیلی نتواند ثبت نام حضوری خود را در دانشگاه تکمیل نماید، از لیست پذیرفته شدگان آن دوره حذف و به مدت یکسال نیز از ثبت نام مجدد در دانشگاه، محروم خواهد شد.
💠 آیا برای ثبت نام اولیه در سایت باید مدارک خود را به تایید سفارت ایران برسانم؟
ثبت نام اولیه در سایت دانشگاه نیاز به مدرک تایید شده توسط سفارت ایران یا وزارت خارجه ندارد. دانشجو میبایست پس از اعلام نتیجه نهایی پذیرش و هنگام مراجعه حضوری به دانشگاه مدارک خود را تایید نماید.
لینک دسترسی به سامانههای دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام
- مهسا شالچی
- تماس با سرپرست اداره روابط عمومی
- معرفی و شناساندن دانشگاه در سطح بین المللی
- کمک به ارتقاء سطح کیفی دانشگاه در رسیدن به رنکینگ جهانی
- مطرح کردن سطح کمی و کیفی دانشگاه در داخل و خارج از کشور
- معرفی دانشگاه از طریق رسانه های:
- مکتوب:
اخبار دانشگاه اهل البیت در مطبوعات و رسانه های جمعی
نشریه
بروشور
کاتالوگ
- دیجیتال
پایگاه خبری
فضای مجازی(داخلی و خارجی)
سایت های مرتبط
- بصری
عکس
فیلم
چندرسانه ا ی
- تدارک تمهیدات و اقدامات لازم برا ی راهنمایی ارباب رجو ع و تسهیل دسترسی به مسئولان دانشگاه
- فعال کردن سایت در زبانهای مختلف
- افزودن بخش اخبار و تازه های علمی در سطح بین المللی
- پوشش اخبار نشست ها و همایش های ملی و بین المللی
- اطلاع رسانی و برگزاری برنامه های مشترک با سایر دانشگاهها
- پوشش اخبار و گزارش رویدادها و موفقیت های دانشگاه به رسانه های جمعی
- تهیه و تدوین اخبار برای درج در صفحه اخبار و اطلاعات سایت دانشگاه
- اطلاع رسانی مراسم و مناسبت های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، ملی مستندسازی و آرشیو عکس و فیلم مراسم و مناسبت های مختلف دانشگاه
- تهیه، تدوین و نظارت بر محتوا و طراحی در سایت
- درج اخبار متنی و تصویری به صورت روزانه
- نظارت بر غنی سازی و بروز رسانی مطالب علمی سایت
- انجام دادن مصاحبه، نشست مطبوعاتی ، گزارش مسئولان و کارکنان آن حوزه با رسانه
- نظارت برجمع آوری و تمرکز آمار و مدارک و اسناد مربوط به فعالیتها و پیشرفتهای دانشگاه
- ارتباط مستقیم با مخاطبان، ارباب رجوع سازمان و جامعه و فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مسئولان سازمان از طریق برگزاری ملاقات عمومی، مصاحبه با رسانه های گروهی ، سخنرانیها، سفرها ، بازدیدها و سایر فنون برحسب مورد
امروزه تقریباً تمام کسانی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع میکنند تبلور آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی متعهد، دانشمند، متخصص است.
در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع به عنوان عامل مهم و اساسی در فرآیند رشد و توسعهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب میآیند. نهادها و نظامهای آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پر اهمیتی را بدست آوردهاند.
مستندسازی عملکرد واقعی در قالب گزارش دورهای میتواند در ارزیابی برنامهها، فعالیتها و پروژهها و تعیین نقاط قوّت و ضعف نقش مؤثری ایفا کند. براین اساس، حوزه معاونت ارتباطات و امور بینالملل دانشگاه بینالمللی اهلبیت علیهم السلام برآن شد تا گزارش عملکرد دانشگاه بینالمللی اهل بیت علیهم السلام را مستند سازی و منتشر نماید.
- سجاد قربانی گنجه
- تماس با سرپرست اداره امور فارغ التحصیلان
- ایمیل: graduation@abu.ac.ir
اداره امور فارغ التحصیلان معاونت ارتباطات و امور بین الملل، مسئولیت ارتباط و حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاه در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی و … را بر عهده دارد. در واقع فارغ التحصیلان دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) یک خانواده بزرگ و ارزشمند را تشکیل می دهند که اداره امور فارغ التحصیلان وظیفه حمایت ، بهره گیری و حفظ این خانواده را بر عهده دارد. چندی از اهداف اداره امور فارغ التحصیلان عبارتست از:
- پیگیری شرایط کار و زندگی فارغ التحصیلان و ارائه گزارش به معاونت ارتباطات و امور بین الملل جهت رفع مشکلات آنها (در صورت وجود امکان کمک برای دانشگاه در ابعاد مختلف مادی، معنوی و حقوقی.
- برگزاری کارگاه ها، نشست ها و اردوهای علمی فرهنگی برای فارغ التحصیلان در قالب تورهای مسافرتی به ایران.
- تشکیل انجمن های فارغ التحصیلی دانشگاه در هر کشور جهت ساماندهی تشکیلاتی آنها به صورت منظم و منطقه ای، در راستای سهولت سازمانی در ارتباط با آنها، در کنار تدوین بسته های حمایتی از این انجمن ها جهت برقراری ارتباط دوطرفه مناسب.
- ارتباط و بهره گیری از انجمن های فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف و دانشگاه.
- تدوین بانک اطلاعاتی کامل از فارغ التحصیلان با اخذ اطلاعات از آنها پیش از اتمام تحصیل؛
- انجام امور مربوط به تسویه حساب دانشجویان فارغ التحصیل در حوزه معاونت ارتباطات و امور بین الملل؛
- ارسال بسته های سخت افزاری و نرم افزاری علمی – فرهنگی برای فارغ التحصیلان و تلاش در حفظ ارتباط دانشگاه با آنها.
- پیگیری شرایط کار و زندگی فارغ التحصیلان و ارائه گزارش به معاونت ارتباطات و امور بین الملل جهت رفع مشکلات آنها (در صورت وجود امکان کمک برای دانشگاه) در ابعاد مختلف مادی، معنوی و حقوقی؛
- برگزاری کارگاه ها، نشست ها و اردوهای علمی – فرهنگی برای فارغ التحصیلان در قالب تورهای مسافرتی به ایران؛
- تشکیل انجمن های فارغ التحصیلی دانشگاه در هر کشور جهت ساماندهی تشکیلاتی آنها به صورت منظم و منطقه ای، در راستای سهولت سازمانی درارتباط با آنها، در کنار تدوین بسته های حمایتی از این انجمن ها جهت برقراری ارتباط دوطرفه مناسب؛
- رابط بین انجمن های فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف و دانشگاه؛
سامانه جامع اطلاعاتی، ارتباطی و کاربردی فارغ التحصیلان، با هدف ارتقاء ارتباطات و همکاری میان فارغ التحصیلان و دانشگاه مورد بهره برداری قرار می گیرد. این سامانه علاوه بر بانک جامع اطلاعاتی فارغ التحصیلان، در برگیرنده فضاهای اختصاصی و متنوع برای هر یک از افراد و در جهت سهولت ارتباط میان فارغ التحصیلان با دانشگاه می باشد.
انجمن های فارغ التحصیلی
ارکان تشکیلاتی فارغ التحصیلان دانشگاه به شرح زیر است:
الف) مجمع عالی فارغ التحصیلان دانشگاه
معرفی:
مجمع عالی ، بالاترین رکن سیاست گذاری امور مربوط به فارغ التحصیلان بوده که از اهداف آن ایجاد سازوکاری واحد برای راهبری انجمن های فارغ التحصیلی دانشگاه، اتخاذ سیاست های لازم برای ایجاد و حفظ ارتباط بین فارغ التحصیلان و مدیریت دانشگاه، و ایجاد و تحکیم ارتباط علمی و فرهنگی بین انجمن های فارغ التحصیلی کشورهای مختلف دانشگاه، به منظور ارائه عملکرد به عنوان اجزای هماهنگ از یک سامانه واحد می باشد.
اعضاء مجمع عالی شامل افراد ذیل می باشند:
رئیس دانشگاه (رئیس شورا)؛
معاون بین الملل دانشگاه (دبیر شورا)؛
دو نفر از فارغ التحصیلان کشورهایی که دانشگاه از آنها بیش از ۱۰ نفر دانش آموخته داشته است (اعضای حقیقی)؛
ب) انجمن های فارغ التحصیلی
معرفی:
انجمن های فارغ التحصیلی به طور مجزی برای هر یک از کشور های منظور تشکیل شده، و پیرو مصوبات و اهداف مجمع عالی فارغ التحصیلان و تابع قوانین جاری کشور های هدف خود می باشند. اهداف این انجمن ها عبارت است از:
ایجاد و حفظ ارتباط علمی، پژوهشی، و فرهنگی مستمر بین فارغ التحصیلان دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) و مدیریت دانشگاه؛
کوشش برای ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و دانش مدیریتی فارغ التحصیلان علاقه مند؛
ایجاد و تحکیم ارتباط علمی و فرهنگی بین فارغ التحصیلان و مراکز علمی به منظور رفع نیازهای آنها؛
بهره گیری از نظرات و تجارب فارغ التحصیلان در جهت ارتقاء علمی و فرهنگ عمومی کشور متبوع؛
فراهم نمودن زمینه های مناسب برای همبستگی فارغ التحصیلان و بهره گیری از توانمندی های ایشان در جهت تقویت و حمایت دیگر دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه؛
ایجاد زمینه های مناسب برای شکوفایی استعدادها، برانگیختن خلاقیت علمی، اجتماعی و فرهنگی فارغ التحصیلان
افزایش مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت های علمی و اجتماعی
حمایت از کارآفرینی از طریق تأسیس شرکت ها، مراکز علمی، فرهنگی تولیدی در مناطق مستعد کشور هدف، استخدام، بکارگیری، استفاده از توانمندی های اعضاء در کشور های هدف
تعمیق و توسعه دانش و بینش علمی، و انتقال مهارت ها و تخصص های اعضاء به یکدیگر؛
هدایت و کمک فارغ التحصیلان در جهت رفع استضعاف مردم محروم؛
شرایط عضویت انجمن های فارغ التحصیلی عبارت است از:
فراغت از تحصیل حداقل در یکی از مقاطع تحصیلی از دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام؛
پایبندی اعتقادی و عملی به اصول، مبانی و احکام دین مبین اسلام؛
پایبندی به فعالیت در چارچوب قوانین و آیین نامه های متبوع؛
پذیرش مفاد مرامنامه و اساسنامه و التزام عملی به آن؛
پرداخت به موقع حق عضویت؛
طی سلسله مراتب تعیین شده برای عضویت در اساسنامه و انجام سایر وظایف؛
عدم سوء سابقه کیفری و عدم اشتهار به فساد اخلاقی در کشور متبوع و نیز در طول مدت تحصیل در دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام؛
معرفی فارغ التحصیلان جهت دریافت بورسیه دکتری از وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران
اداره امور فارغ التحصیلان، در جهت حمایت از فارغ التحصیلان برتر علمی و اخلاقی دانشگاه، این افراد را جهت اخذ بورسیه دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران ، به شورای بورس وزارت علوم معرفی می نماید. متقاضیان محترم می بایست جهت بهره مند شدن از این امکان به مدیر گروه رشته خود مراجعه نمایند.
از میان متقاضیان، برای ورودی ۹۶ به بعد، افراد برگزیده بر اساس جدیدترین شیوه نامه نحوه پذیرش و معرفی متقاضی تحصیل در مقطع دکتری (لینک) انتخاب و اعلام می شوند. افراد برگزیده می بایست با در دست داشتن مدارک زیر، جهت ثبت نام به اداره امور فارغ التحصیلان مراجعه کنند.
لازم به ذکر است تنها فارغ التحصیلان که از پایان نامه خود دفاع کرده اند می توانند جهت ثبت نام به مدیر گروه خود مراجعه کنند.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام:
– تصویر گذرنامه
– کپی مدرک فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد
– کپی ریز نمرات کارشناسی ارشد
– سه قطعه عکس ۴×۳
– سه عدد توصیهنامه از اساتید
– تکمیل فرم پذیرش بورسیه وزارت علوم (فرم فارسی) (فرم انگلیسی)
– درخواست کتبی برای ادامه تحصیل (نوشته شده توسط خود دانشجو)
– گواهی تدریس، گواهینامه آموزشی، یا گواهی چاپ مقاله و ….
پیگیری ثبت نام
اداره امور فارغ التحصیلان لیست منتخبین و مدارک ایشان را جهت طرح در شورای بورس به وزارت علوم ارجاع داده و وزارت علوم پس از بررسی پرونده های دریافتی از میان همه متقاضیان، برگزیدگان بورسیه دکتری را انتخاب و به ایشان اطلاع رسانی خواهد نمود. متقاضیان می توانند برای پیگیری ثبت نام خود با اداره امور فارغ التحصیلان تماس بگیرند.