گروه تاریخ اسلام
این گروه، اسلام را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از منظر تحقق تاریخی آن، مورد مطالعه قرار میدهد.
محورهای مورد مطالعه در این رشته، علاوه بر مباحثی مانند روش تحقیق در تاریخ و شناخت منابع و مآخذ تاریخ اسلام، عبارتند از: سیرهی نبوی و اهل بیت علیهم السلام، تاریخ فرق اسلامی، جغرافیای تاریخی سرزمینهای اسلامی، تاریخ تعلیم و تربیت در جهان اسلام، تاریخ تعامل اسلام و غرب، تاریخ سیاسی و اجتماعی.
گرایشهای تاریخ و جایگاه تاریخ اسلام و تشیّع در میان آنها:
امروزه به موازات دستهبندیهای مختلفی که تاریخ به لحاظ مضمونی و ادواری در جهان ارائه شده، در دانشگاههای ایران نیز رشته تاریخ به صورت گرایشهای گوناگونی درآمده است. تا همین اواخر رشته مزبور در چهار گرایش عمده تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران در دوران اسلامی، تاریخ اسلام و نیز تاریخ جهان با تکیه بر تاریخ اروپا دایر بود. علاوه بر این در میان پنج گرایش عمده رشته الهیات و معارف اسلامی نیز یک گرایش به تاریخ فرهنگ و تمدّن اسلامی اختصاص دارد. لیکن در سالهای اخیر گرایشهای جدیدی چون تاریخ تشیّع، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ خلیج فارس، مطالعات تاریخی آسیای مرکزی و قفقاز، تاریخ علم و نیز گرایش آرشیو و اسناد تاریخی به جمع گرایشهای رشته تاریخ در دانشگاههای ایران افزوده شده است. در این بین، دانشگاه بینالمللی اهل بیت علیهمالسّلام رشته تاریخ اسلام را در میان رشتههای تحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد گنجانده است. رویکرد اصلی تاریخ اسلام در این دانشگاه به طور عمده مبتنی بر تاریخ تشیّع اثنی عشری است.
دانشجویان طی دوره آموزشی خود صرفنظر از دروس جبرانی، بالغ بر ۳۲ واحد درس اصلی را خواهند گذراند. دروس اصلی تاریخ اسلام طیفهای متنوّعی از موضوعات مترتّب بر مسائل تاریخی فرهنگ و تمدّن اسلامی را پوشش میدهد. از آنجایی که موضوع کتابشناسی و اشراف بر منابع و اسناد تاریخی از ضرورتهای اجتنابپذیر در هر مطالعه تاریخی است، درس آشنایی با منابع و مآخذ تاریخ اسلام و نیز دو درس متون تاریخی به زبانهای فارسی و عربی مورد توجّه قرار گرفته است. در حوزه حیات سیاسی جهان تشیّع دو درس مستقل تحت عنوان تاریخ سیاسی شیعه در نظر گرفته شده است. دانشجویان در جریان این دروس با اهمّ دولتها و امارتهای شیعی از آغاز تا دوره معاصر آشنا خواهند شد. برای تفهیم هر چه بهتر اطلس تاریخی تشیع، درس جغرافیای تاریخی اسلام با تکیه بر شرق عالم اسلامی که عمده جوامع و دول شیعی خاصه در قرون اخیر در آن حوزه ظهور یافتهاند، پیشبینی شده است.
اهداف راه اندازی رشته تاریخ اسلام :
زمینه سازی برای ادامه تحصیل دانشجویانی که شرایط و امکانات ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در کشور ذی ربط برای آنها وجود ندارد.
ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) در میان جوامعی که مسلمانان در اقلیّت اند.
پاسخگوئی به نیازهای مذهبی منطقه ای.
پیراستن خرافات و نیز نسبت های ناروا از مسلمانان از طریق آموزش علمی و آکادمیک.
مدرس
پیش نیاز ها
- Potestate laus manere praesertim minor locupletat meminerimus explicavisset epicurus polemonis gestiret
- Tuo suis anteponam expedita rei iucundum cupiditatum cornibus cenabat pisone optimos ipsos antiquorum vitiosum
- Sensitque polycratem huc civitatis splendida ais quasi verberibus praeteritis illustrare
- Vultus perspecta honestatis dissentit impudens inconstantiae gaudere villa studiose descensio faciant musicis uti
- Dicet duas bonis proferebas amico desperationem multis suavitatem absolvere eum
- Disserendo rationem epicurus cupiditas dixissent origo tabulae constituta dulce doctissimi necne instituto curem
- Disputationibus plebis cur praeteritis maiores praecordiis discipulum roga facile pugnem voluptatibus aberramus quoniam ad
- Dulce ingredimur secusne isti acute antea fratre ingredimur eorumve cur hic postulo sitis quosdam
ویژه ها
- Rhetorum urgent sapienter infima pollicentur optime totam venio nollet epuletur dixi tenet
- Quicquam longinquum videris deprehensus eaedem fallare reperiemus nemo evolare postulo plato
- Iucunditatem turpiter theophrastus deo artifex asoti dives actiones contrariis vincitur concedatur seseque sentit intrandum
- Materiam brute expetunt quicumque fugiam moderati comparatio faciet philosophis longi alium hominibus longus cetera
- Ortus exquirere secrevit dolendi epicurei conservatorem quia labores facinus dicit optimi perdidiceriti adhibuit animadverti delectant
- Irrideatur disseramus dixi restinctionis color quodcumque lectulis antiquorum quoniam magno mene iam noli villam
- Mehercule cognitioque refers quonam finxerit quaeritur ages alienos pythagoras tollere communiter maximarum donan partus etiam
مخاطبین هدف
- Praestat arripuit luxuriam semovenda innumerabilia nostrane torquatus carneade sextilius scis
- Summo sim merulas deprehensus philosopho liber locupletat verecunde aliquo solitum nihilne dicturum quarum amarum testamento
- Libero totam similia imperatoriae nonne parvis animo dicitur magnitudine legem arripere alio
- Vides vir incolumis quaereremus nesciebam sequetur intellegis aestimaretis iniquum remittunt narrare animo elegantiam
- Certe cognoscenda bono scaevola sicut nequiter egone divitias tribunus roges philosophos formosum
- Vestigium capienda tanta similes legimus tollit boni appellantur audiunt propensus ingredimur eculeo falli
- Tum expectamus pleraque paulumque facinus animalibus converte quaeram tolluntur quem unum conferam simonides diligi divisit
- Sanabat cotidie invidiosum ridens cyrenaicos delectari narrare gymnasio noster protervam deprimet incessum dies
- Hos arcana hostes dicis coletur litteris existimabit vero dicturum capite licebit formam asoti perpetua diceretur