آیتالله رمضانی: دانشگاه تمدنساز باید مولد علم باشد
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه دانشگاه تمدنساز باید مولد علم باشد، چراکه مولد بودن سبب دانشمند بودن دانشجو میشود، گفت: اخلاق و معنویت نیز باید در کنار علم باشد و دانشگاه در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست به جامعه جهت بدهد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)، آیتالله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مراسم افتتاحیه مجتمع جدید دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) واحد قم که امروز، ۲۸ مهرماه برگزار شد، گفت: رشد دانشگاه و ارتقای آن بستگی به هیئت علمی و دانشجویان نخبه دارد و از ملیتهای مختلف باید وارد حوزه دانشگاهی شوند تا در مناطق و کشورهای خود اثرگذار باشند.
وی ضمن تسلیت و تبریک شهادت شهید مقاومت مجاهد «یحیی سنوار» ادامه داد: برخی فکر میکردند برخی از وقایع که رخ دهد مانند شیخ عزالدین نوادگان به فراموشی سپرده میشود، اما میبینیم که جبهه مقاومت در مناطق مختلف جهان گسترش پیدا کرد و دنیا باید بداند مقاومت در برابر خودکامکی فروکاسته نمیشود تا به پیروزی برسد.
رمضانی افزود: طبق گفته شهید مطهری شهدا بر همه حق دارند چون بستر را فراهم کردند؛ امروزه ما از امنیت برخورداریم و این بهواسطه رشادت مجاهدان فی سبیلالله مانند سردار سلیمانی و سیدحسن نصرالله است که افتخاری برای جبهه مقاومت هستند.
دانشگاه تمدنساز علمگرا است نه مدرکگرا
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: امروزه انقلاب اسلامی ایران در جهان و در میان جامعه بشری از عظمت فکری و گفتمانی برخوردار است و این گفتمان بهواسط آموزههای عمیق و دقیق امام خمینی(ره) است.
وی اضافه کرد: دانشجویان باید دانش خود را افزایش دهند، دانشگاه محلی برای علمگرایی به معنای واقعی کلمه است و دانشجویان تنها به گذراندن واحد فکر نکنند بلکه اولین اصل مهم تحصیل در دانشگاه، تراوش و تولیدات علمی است
رمضانی با بیان اینکه دانشگاه تمدنساز علمگراست و نه مدرکگرا، تصریح کرد: دانشگاهی که بخواهد به برتری دست یابد باید دانشگاه مولد باشد و اساتید و دانشجویان مقلد نباشند، اساتید اگر فقط علوم دیگران را آموزش دهند دانشگاه و به تبع آن جامعه رشد نخواهد کرد.
رمضانی گفت: مولد بودن از ویژگیهای دانشگاه تمدنساز است و اگر مولد نباشد همواره افول میکند؛ در دوره جوانی ذهن آماده است و باید کنشگر و فعال در حوزه علمی خویش باشد. دانستن و خواندن به تنهایی کافی نیست، در حوزه عرفان و فلسفه باید خردورزی و عرفان اهل بیتی آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه مولد و تمدنساز اشتغالزایی بهدنبال دارد، ادامه داد: اگر به علم مورد نظر بهصورت دقیق و عمیق پرداخته شود به اشتغال هم میرسیم؛ هنوز این هنر را نداشتیم که نظام فکری را براساس خردورزی در بدنه جامعه حاکم کنیم.
تفکرورزی باید اساس حرکت دانشگاه باشد
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: هماکنون علم از حوزه علمیه قم به جهان منتشر میشود و ۱۴۰ ملیت در قم تحصیل میکنند که باید از حقیقت علم برخوردار شوند و از مدرکگرایی بپرهیزیم. مسیر دانشگاه و اساس حرکتش باید تفکرورزی باشد و هر معلم و استادی در هر رشتهای این را سرلوحه تدریس خویش قرار دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه اهل بیت(ع) باید سند راهبردی تحول این دانشگاه را ترسیم کنند و بیانیه مأموریت دانشگاه باید کاملاً مشخص شود، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که دانشگاه اهل بیت(ع) به سمت آن باید حرکت کند نگاه ستاد علمی و معین است؛ برخی رشتهها میتواند با تفاهمنامه با دیگر دانشگاهها فراهم شود و تربیت دانشجوی نخبه در کنار کار ستادی انجام شود.
رمضانی با بیان اینکه این دانشگاه باید از برنامههای فرهنگی با نگاه بینالمللی نیز غافل نشود، ادامه داد: کار فرهنگی در عرصه بینالمللی الزاماتی دارد که باید اشراف و تسلط لازم بر ملیتهای مختلف داشته باشیم تا کار فرهنگی مناسب انجام شود.
دانشگاه تمدنساز باید نگاه توحیدی داشته باشد
وی با اشاره به پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی برای دستاوردهای علمی گفت: دانشگاه باید دانشمند تربیت کند و هر کشوری که از نظر دانشی پیشرفت کند سلطنت و قدرت پیدا میکند؛ علم سبب استقلال در زمینه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سایر عرصهها و تأثیرگذاری در حوزه بینالمللی میشود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: برخی تعارض علم و دین را در دوران کلیسا مطرح میکردند، برخی جسارت پیدا کردند و گفتند علم سبب شده کاری به خدا نداشته باشیم؛ در بررسی پدیدهها با نگاه مکانیزم و ارگانیزم، خلأهایی داریم که بدون قدرت مافوق امکان بررسی دقیق وجود ندارد.
رمضانی ادامه داد: برخی دانشگاه را در برابر دین و تدین قرار میدهند، اما دانشگاه تمدنساز باید نگاه توحیدی و الهی داشته باشد. نمیتوانیم علم را بهعنوان اکتشاف پدیده از پدیدآورنده جدا کنیم؛ برخی حاکمیت علم را در برابر دین قرار میدهند و مواجهه حذفی و نگاههای تند و نگاه حداقلی و محدود نسبت به دین دارند تا جایی که به خودشان اجازه دهند به حوزه شریعت دست ببرند و شریعت جایگزین را تعیین کنند.
وی با بیان اینکه زبان فهم دین، زیان عقل و فطرت است، گفت: برخی مطرح میکنند که اسلام و قرآن عربی است و برای همه مخاطبان نیست، چراکه زبان مکالمه عربی است، اما باید بدانند که زبان فهم آن عقل است و جامعه بشری باید بداند که دین به معنای واقعی فراعصری و فرازمانی است.
اخلاق و معنویت در کنار مولد بودن علم در دانشگاه باشد
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: دانشگاهها را در مقابل دین قرار ندهیم، بلکه بخشی از وظایف که در شناخت پدیدهها بر عهده آنهاست پررونق کنیم؛ با ابزار مادی موجود غیرمادی انکار نمیشود، برخی در گذشته بیان میکردند که هر چیزی را بهعنوان موجودیت بپذیریم باید محسوس باشد، اما این حرف باطلی است و امروزه نیز طرفدار ندارد، حتی در غرب که با معنویت تقابل دارد، چراکه غرب هم متوجه شده معنویتهای جعلی بدون خدا هم پاسخگو نیست و باید یک واقعیت برتر را بپذیرند.
رمضانی با بیان اینکه دانشگاه تمدنساز باید مولد علم باشد و مولد بودن سبب دانشمند بودن دانشجو میشود، اظهار کرد: اسلام تأکید بر جامعه دانشی دارد چون دانش انسان را بیدار میکند؛ امام صادق(ع) فرمود: «اُغدُ عالِما أو مُتَعَلِّما او أحِبَّ أهلَ العِلمِ ولا تَکُن رابِعا فَتَهلِکَ بِبُغضِهِم؛ عالم باش یا آموزنده و یا دوستدار اهل علم. چهارمین مباش که به سبب دشمنى با آنان هلاک مى شوى.» ما باید برای پیشرفت جامعه این حدیث را سرلوحه دنیای دانشی خویش قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه در کنار مولد بودن علم در دانشگاهها، باید اخلاق و معنویت نیز در کنار علم باشد و دانشگاه در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست به جامعه جهت بدهد، بیان کرد: دانشگاه باید با دانش خویش به حل آسیبها اجتماعی، معضلها و مشکلات کمک کند و آسیبشناسی کند و بداند که هویت معنوی دانشگاه در جامعه تأثیرگذار است.
رمضانی در پایان یادآور شد: دانشگاه اهل بیت(ع) باید به رشد در زمینه مجلات علمی پژوهشی و مقالات بینالمللی توجه جدی داشته باشد، تعداد دانشجو مهم نیست باید داشنمند تربیت کنیم و برای رسیدن به این مهم نیازمند همت و خرد جمعی هستیم.