- صفحه اصلی
- رشته ها
- دانشکده فنی و مهندسی
- گروه مهندسی مکاترونیک
گروه مهندسی مکاترونیک
علم مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بینرشتهای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مولکولی پدیدآمدهاست. هدف مکاترونیک این است که به سیستمهای سادهتر، ارزانتر، راحتتر و انعطافپذیرتر دست یابیم.
علم مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بینرشتهای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مولکولی پدیدآمدهاست. هدف مکاترونیک این است که به سیستمهای سادهتر، ارزانتر، راحتتر و انعطافپذیرتر دست یابیم. امروزه جهت طراحی بسیاری از سیستمهای پیچیده که شامل زیر سیستمهای مختلف و شاخههای علمی متفاوت هستند دانش مهندسی سیستمی نیاز است. بعنوان مثال در طراحی یک ماهواره به عنوان یک سیستم فضایی شاخههای مختلف مهندسی ازجمله هوافضا، برق،کامپیوتر، مکانیک، مواد و غیره مورد نیاز است. دانش مهندسی سیستمی، با ایجاد ارتباط بین شاخههای مختلف و مدیریت کلان پروژههایی چنین پیچیده، موجب پیشبرد کارآمد پروژههای بزرگ میگردد. مهندسی مکاترونیک، در حقیقت کاربردی از مهندسی سیستم در سامانههای الکترومکانیکی است. مهندسی مکاترونیک تلفیق مهندسی مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و کنترل است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستمهای تشکیل شده از اجزای مکانیکی، الکترونیکی، کنترلی و نرمافزاری داشته باشد. هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان رشتههای مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته را در سیستمهای ترکیبی به خدمت بگیرد. مکاترونیک در حوزه های مهم و جذابی نظیر اتوماسیون، رباتیک، بینایی ماشین، مهندسی پزشکی، سیستمهای سرو و ابزار دقیق، سیستمهای کنترلی و اندازهگیری، مهندسی خودرو، کنترل ماشین به کمک کامپیوتر، سیستمهای خبره، هوافضا و غیره کاربرد دارد. هدف از به کارگیری الگوی مکاترونیک در مهندسی، ایجاد همافزایی در کیفیت محصولات و تکنولوژیهای توسعه داده شده است. با توجه به نیاز روزافزون صنعت به استخدام نیروهای ماهر در مهندسی مکاترونیک، تربیت نیروی انسانی در این زمینه بیش از پیش اهمیت یافته است. نکته مهم و اساسی در آموزش مکاترونیک این است که یک مهندس مکاترونیک باید دارای تخصصهای بین رشتهای باشد، بدین معنا که تسلط به اصول اساسی مهندسی مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و کنترل، برای او ضروری است چرا که باید قابلیت طراحی در حوزههای مختلف و در نهایت تجمیع و یکپارچهسازی این حوزه ها را داشته باشد. هم اکنون در تعداد قابل توجهی از دانشکدههای مهندسی برق و مکانیک در دنیا، گرایش مکاترونیک در سطوح کارشناسی و بالاتر ایجاد شده است.
- دکتر منصور حکیمالهی
- رشته تحصیلی: مهندسی خودرو
- 55235654 | 55235659 - 021
- منصور حکیم الهی
- گروه: مهندسی مکاترونیک
- مرتبه علمی: استاد
- رضا معدولیت
- گروه: مهندسی مکاترونیک
- مرتبه علمی: استاد
- علیرضا محمد شهری
- گروه: مهندسی مکاترونیک
- مرتبه علمی: دانشیار
مدرس
شما ممکن است دوست داشته باشید
مرکز نوآوری بین المللی یاس
ین مرکز نوآوری بینالمللی تلاش دارد با جذب، سازماندهی، مدیریت و همافزایی شتابدهندهها، استارتاپها، شرکتهای فناور و دانشبنیان فعال در حوزههای ماموریتی دانشگاه اهل...
گروه تاریخ فرهنگ و تمدّن اسلامی
رشتۀ تاریخ فرهنگ و تمدّن اسلامی در دانشگاه بینالمللی اهل بیت علیهمالسلام از جمله رشتههای دانشکدۀ مطالعات اسلامی است. در این رشته جنبههای گوناگون...
گروه مهندسی معماری
اهدف راه اندازي رشته مهندسي معماري در مقطع كارشناسي در دانشگاه بين المللي اهل بيت (ع) كمك به تجهيز و تامين نيروي انساني متخصص مورد...
دپارتمان مطالعات و تحقیقات زنان
امروزه بیش از هر زمان دیگر موقعیت زنان در جوامع تغییر نموده است، بسیاری از موانع رسمی که فعالیت زنان را محدود و یا...
گروه تاریخ اسلام
این گروه، اسلام را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از منظر تحقق تاریخی آن، مورد مطالعه قرار میدهد. محورهای مورد مطالعه در این...