استاد راهنما : مسلم نادعلیزاده
نویسنده: عبدالغفور محمدی
بررسی آثار اقتصادی ساختار بودجه استانی در استان های ایران
چکیده :
محدودیت منابع مالی و نیاز های اساسی جامعه، باعث شده است که بودجه بندی و نحوه تخصیص آن مورد توجه اکثر دانشمندان، سیاست مداران و برنامه ریزان قرار گیرد. از آنجای که در ایران اکثر فعالیت های اقتصادی توسط دولت انجام می شود اهمیت بودجه عمرانی و نحوه تخصیص آن بیشتر از هرزمان احساس می شود به همین خاطر تحقیق حاضر برای بررسی آثار اقتصادی ساختار بودجه استانی در استان های ایران انجام شده است. برای این هدف دادههای آماری از طریق سایت آمار ایران برای تمام استانهای در طی دوره زمانی 1390-1398 جمعآوری گردیده است. این تحقیق با استفاده از روش دادههای تابلویی توسط برنامه ایویوز تجزیه و تحلیلشده و نتایج آن نشان میدهد که یک درصد تغیر در بودجه امور اقتصادی باعث افزایش 0.241848 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی سرانه میشود. یک در صد تغییر در بودجه امور خدمات عمومی باعث میشود که تولید ناخالص سرانه بهاندازه 0.102297 درصد افزایش کند. یک درصد تغییر در بودجه امور اجتماعی باعث میشود که تولید ناخالص داخلی بهاندازه 0.94480 درصد افزایش کند و یک درصد تغییر در بودجه امور دفاعی باعث میشود که 0.74006 درصد تولید ناخالص داخلی سرانه افزایش نماید. از آنجای که یکی از اهداف اساسی دولت ها رسیدن به رشد اقتصادی است، سیاستمداران، برنامه ریزان به خصوص شورایی برنامهریزی و توسعه استانی بخاطر رسیدن به این هدف مهم باید توجه بیشتری در بودجه امور اقتصادی، امور عمومی و بودجههای بخش آموزش و بهداشت نماید تا از طریق آن بهرهوری نیروی کار و درنهایت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهد.
بررسی تأثیر اقتصاد دانشبنیان بر نرخ بیکاری (مطالعه موردی ایران)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، برآورد معنادار بودن و جهت اثرگذاری اقتصاد دانشبنیان بر نرخ بیکاری در استانهای مختلف تابع ایران (مطالعه دادههای پانل) میباشد. جامعه آماری این تحقیق را ۳۱ استانهای کشور ایران در دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ تشکیل دادهاند. بدین منظور اطلاعات موردنیاز از منبع رسمی سالنامه آماری مرکز ایران استخراجشده است. جهت بررسی اثر اقتصاد دانشبنیان بر نرخ بیکاری، چهار شاخص اصلی از اقتصاد دانشبنیان مشخص و تعریفشده است که عبارتاند از شاخص آموزش و منابع انسانی، شاخص نوآوری و اختراع،شاخص زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی و شاخص رژیمهای نهادی و اقتصادی. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات و اجرای مدل موردنظر این مطالعه از نرمافزار استتا و از روش دادههای پانل که شامل اثر ثابت، اثر تصادفی و رگرسیون تجمیع شده داده بکار گرفتهشده است... یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد که شاخص نوآوری و اختراع و شاخص آموزش و منابع انسانی اثر منفی بر نرخ بیکاری در دوره موردنظر در استانهای کشور ایران دارد. این بدان معناست که افزایش و بهبود این دو شاخص منجر به کاهش نرخ بیکاری در این اقتصاد میشود
تاثیر شاخص فلاکت بر توزیع در آمد در کشور های منتخب اسلامی مطالعه موردی: دوازده کشور منتخب اسلامی
چکیده:
این تحقیق در راستای تبیین تأثیر شاخص فلاکت بر توزیع درامد با استفاده از دادههای آماری کشورهای منتخب اسلامی (افغانستان، البانی، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، پاکستان، ترکیه، بنگلادش، قزاقستان، مالدوا و اوگاندا) در بازه ی زمانی 2010 الی 2018 برای متغیرهای مورد استفاده در مدل، در محیط ایویوز با رویکرد داده های تابلویی انجام پذیرفته است.. نتایج این تحقیق تبیین کننده تاثیر معنادار شاخص فلاکت با ضریب (0.057) بر ضریب جینی می باشد و نشان مید هد که با افزایش یک درصد در شاخص فلاکت، ضریب جینی به میزان 0.057 درصد افزایش می یابد و موجب افزایش شکاف طبقاتی در جوامع می گردد. همچنین ارتقاءبهره وری نیروی کار، افزایش مخارج دولتها، توسعه صادرات در کاهش فاصله طبقاتی در کشورهای منتخب اسلامی موثر می باشد.بنابراین سیاستگذاران اقتصادی می بایست علاوه بر کنترول تورم و بیکاری، ارتقای مهارت نیروی انسانی، مکانسیم های تشویقی جهت توسعه صادرات واثر بخشی دولت ها را جهت کاهش شکاف طبقاتی در جوامع خود بکاربگیرند.
سقوط رژیم طالبان و نوزایش دولت ملی در افغانستان، امکان ارتباط افغانستان با سایر دولتها در عرصه بینالملل را فراهم کرد، افغانستان پس از (۲۰۰۱.م)، به سرعت از انزوایی که در سالهای حکومت طالبان تجربه کرده بود خارج شد. مسائل دولت نوین در افغانستان از قبیل تروریسم، مواد مخدر، فقر و ناامنی به نوعی در متن مطالعات روابط بینالملل قرار گرفت و توجه همسایگان دور و نزدیک به افغانستان جلب شد. یکی از این همسایگان، دولت هند است که با داشتن جمعیت بیشتر از 1 میلیارد و رشد بالای اقتصادی در دهه اخیر در صدد کسب ارتقای جایگاه خود در نظام بینالملل است.
در استراتژی کلان هند جهان به سه دایره متحدالمرکز تقسیم میشود. در حلقه نخست، همسایگان پیرامونی هند قرار دارند و دستیابی به موقعیت هژمونی در محیط این دایره است. حلقه دوم، شامل همسایگان دیگر هند در آسیا و کشورهای حاشیه اقیانوس هند میشود، هند در محیط این دایره به دنبال ایجاد موازنه در مقابل سایر قدرتها و ممانعت از تضییع منافع خویش توسط آنها است. حلقه سوم، کل جهان را در بر میگیرد و هند در این دایره در پی کسب جایگاه قدرتهای بزرگ و ایفای نقش کلیدی در صلح و امنیت بینالمللی است.
طبق این دکترین افغانستان در دایره دوم و به عنوان واسطهای برای مقابله با سایر قدرتها از جمله پاکستان محسوب میشود. این پژوهش به دنبال تاثیر سیاست خارجی هند بر امنیت ملی در افغانستان است. با توجه به عنوان، سوال اصلی پژوهش این است که سیاست خارجی هند چه تاثیری بر امنیت ملی در افغانستان داشته است؟ در پاسخ به این سوال، این فرض مطرح است که سیاست خارجی هند در افغانستان، دوستانه و در جهت تقویت دولت مرکزی است. روش تحقیق توصیفی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای است.
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان
چکیده :
برند یک نام، عبارت، نشان، علامت، نماد یا ترکیبی از آنهاست که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه می کنند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکتهای قیب متمایز می سازند. برند حلال، برندی است که برای تشخیص و تمایز محصولات و کالاهای حلال از محصولات و کالاهای غیر حلال به کار می رود. جمهوری اسلامی افغانستان یک کشور اسلامی است. مردم افغانستان از محصولات با برند حلال استفاده می نمایند. از این جهت انجام تحقیقی در باره برند حلال در افغانستان ضروری است و این تحقیق هم به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظردآوری دادهها جز تحقیق آمیخته است. برای انجام این تحقیق مصاحبه غیر ساختار یافته با ده تن از خبرگان صورت گرفت. پس از کدگذاری مصاحبه ها 25 عامل به عنوان عواملی موثر بر خرید برند حلال در افغانستان شناسایی شد.
در این تحقیق، از روش دلفی برای ای رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان استفاده شده است. در این تحقیق 200 پرسشنامه برای رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان توزیع و جمع آوری گردید. برای رتبه بندی از نرم افزار تاپسیس استفاده شده است. بعد از رتبه بندی عوامل زیر به ترتیب اولویت، جزعوامل موثر بر خرید برند حلال به شمار می آیند. باورهای دینی، کیفیت محصولات، پاکیزه بودن، آگاهی از برند حلال، بهداشتی بودن، شهرت و محبوبیت برند حلال، قیمت، مسلمان بودن، رعایت احکام شرعی، نظافت فروشگاه، رضایت از برند حلال، اعتماد به برند حلال، وفاداری به برند حلال، نگرش مذهبی، مواد تشکیل دهنده محصولات حلال، شفاف بودن فرایند، درگیر بودن مردم با برند حلال، ترفیع، عرف، توصیه علمای دین، توزیع، بسته بندی محصولات حلال، عادت به خرید برند حلال، ثواب داشتن و لوگوی برند حلال.
بررسی تاثیر سیاست خارجی هند بر امنیت ملی افغانستان
چکیده:
سقوط رژیم طالبان و نوزایش دولت ملی در افغانستان، امکان ارتباط افغانستان با سایر دولتها در عرصه بینالملل را فراهم کرد، افغانستان پس از (۲۰۰۱.م)، به سرعت از انزوایی که در سالهای حکومت طالبان تجربه کرده بود خارج شد. مسائل دولت نوین در افغانستان از قبیل تروریسم، مواد مخدر، فقر و ناامنی به نوعی در متن مطالعات روابط بینالملل قرار گرفت و توجه همسایگان دور و نزدیک به افغانستان جلب شد. یکی از این همسایگان، دولت هند است که با داشتن جمعیت بیشتر از 1 میلیارد و رشد بالای اقتصادی در دهه اخیر در صدد کسب ارتقای جایگاه خود در نظام بینالملل است.
در استراتژی کلان هند جهان به سه دایره متحدالمرکز تقسیم میشود. در حلقه نخست، همسایگان پیرامونی هند قرار دارند و دستیابی به موقعیت هژمونی در محیط این دایره است. حلقه دوم، شامل همسایگان دیگر هند در آسیا و کشورهای حاشیه اقیانوس هند میشود، هند در محیط این دایره به دنبال ایجاد موازنه در مقابل سایر قدرتها و ممانعت از تضییع منافع خویش توسط آنها است. حلقه سوم، کل جهان را در بر میگیرد و هند در این دایره در پی کسب جایگاه قدرتهای بزرگ و ایفای نقش کلیدی در صلح و امنیت بینالمللی است.
طبق این دکترین افغانستان در دایره دوم و به عنوان واسطهای برای مقابله با سایر قدرتها از جمله پاکستان محسوب میشود. این پژوهش به دنبال تاثیر سیاست خارجی هند بر امنیت ملی در افغانستان است. با توجه به عنوان، سوال اصلی پژوهش این است که سیاست خارجی هند چه تاثیری بر امنیت ملی در افغانستان داشته است؟ در پاسخ به این سوال، این فرض مطرح است که سیاست خارجی هند در افغانستان، دوستانه و در جهت تقویت دولت مرکزی است. روش تحقیق توصیفی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای است.