Preaload Image
قبلی
حلال

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان

چکیده :

برند یک نام، عبارت، نشان، علامت، نماد یا ترکیبی از آنهاست که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه می کنند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکت­های قیب متمایز می سازند. برند حلال، برندی است که برای تشخیص و تمایز محصولات و کالاهای حلال از محصولات و کالاهای غیر حلال به کار می رود. جمهوری اسلامی افغانستان یک کشور اسلامی است. مردم افغانستان از محصولات با برند حلال استفاده می نمایند. از این  جهت انجام تحقیقی در باره برند حلال در افغانستان ضروری است و این تحقیق هم به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظردآوری داده­ها جز تحقیق آمیخته است. برای انجام این تحقیق مصاحبه غیر ساختار یافته با ده تن از خبرگان صورت گرفت. پس از کدگذاری مصاحبه ها 25 عامل به عنوان عواملی موثر بر خرید برند حلال در افغانستان شناسایی شد.

در این تحقیق، از روش دلفی برای ای رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان استفاده شده است. در این تحقیق 200 پرسشنامه برای رتبه بندی عوامل موثر بر خرید برند حلال در افغانستان توزیع و جمع آوری گردید. برای رتبه بندی از نرم افزار تاپسیس استفاده شده است. بعد از رتبه بندی عوامل زیر به ترتیب اولویت، جزعوامل موثر بر خرید برند حلال به شمار می آیند. باورهای دینی، کیفیت محصولات، پاکیزه بودن، آگاهی از برند حلال، بهداشتی بودن، شهرت و محبوبیت برند حلال، قیمت، مسلمان بودن، رعایت احکام شرعی، نظافت فروشگاه، رضایت از برند حلال، اعتماد به برند حلال، وفاداری به برند حلال، نگرش مذهبی، مواد تشکیل دهنده محصولات حلال، شفاف بودن فرایند، درگیر بودن مردم با برند حلال، ترفیع، عرف، توصیه علمای دین، توزیع، بسته بندی محصولات حلال، عادت به خرید برند حلال، ثواب داشتن و لوگوی برند حلال.